Sökning: "analytiska redskap"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden analytiska redskap.

  1. 1. KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Magnus Sjölander; [2023-07-07]
    Nyckelord :Orsak; kausalitet; lagbundenhet; manipulerbarhet; kontrafakticitet; sannolikhet; mekanism; empirism; realism; metaanalys; metasyntes;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. Specifika syftet är att belysa hur olika aspekter av kausalitet avspeglar två grundläggande forskningstraditioner i två olika synsätt på kausalitet inom utbildningsvetenskap, och hur synsätten kan användas i praktiska beslut som varje lärare behöver fatta i sin vardag. LÄS MER

  2. 2. När kris möter kris : Flyktingförläggningen i Svappavaara - en alternativ näring i ett gruvsamhälle under omställning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Aaron Grape; [2023]
    Nyckelord :Svappavaara; transition; alternative industries; steel- and mining crisis; booms and busts; place attachment; refugee facility.; Svappavaara; omställning; alternativa näringar; stål- och gruvkris; ekonomiska upp- och nedgångar; platsanknytning; flyktingförläggning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa och analysera de breda effekterna av flykting- förläggningen i Svappavaara under dess verksamma tid 1987–1995. Däribland hur den togs emot i lokalsamhället, men även dess roll för upprätthållandet av arbetstillfällen, bostäder och samhällsfunktioner i och med den ekonomiska nedgång som drabbade Svappavaara med gruvkrisen, och föranledde till behovet av alternativa näringar såsom flyktingförläggningen. LÄS MER

  3. 3. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning : En litteraturstudie om läsinlärningsmetoder i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Lisa Åhlander; Sara Karlbom; [2022]
    Nyckelord :analytiska; syntetiska; läsinlärning; läsa; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser analytiska och syntetiska läsinlärningsmetoder som stöd i svenskundervisningen i årskurs F-3. Att kunna läsa är en viktig del i att förstå och verka i samhället, då språket är människans främsta redskap för att kunna tänka, kommunicera och lära. LÄS MER

  4. 4. Volymen går upp till elva : En socialsemiotisk studie av mockumentärfilmens mediepedagogiska möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Andrea Sigurd; [2022]
    Nyckelord :Film literacy; Mediepedagogik; Bildpedagogik; Socialsemiotik; Sanningsanspråk;

    Sammanfattning : En självreflexiv humor, som den satiriska genren mockumentärfilm bygger på, skulle kunna erbjuda möjligheter för människor att “klä av sig sina pretentioner”. Som kejsaren utan kläder så kanske människan blir våldsamt påmind om sin egen världs- och självbild i jämförelse med andra människors föreställningar om världen. LÄS MER

  5. 5. Hur etnicitet representeras : En kvalitativ textanalys i läromedel för svenska och SVA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Foozhan Dawodi; Darivan Selim; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; multimodalitet; orientalism; läromedel;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra hur representation av etnicitet framställs i läromedel för ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurserna förskoleklass till årskurs tre (F-3). Två frågeställningar har framställts för att besvara syftet och den centrala problemformuleringen. LÄS MER