Sökning: "animal-assisted education"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden animal-assisted education.

  1. 1. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinur Demirtas; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted intervention; Animal-assisted therapy; Animal-assisted education; ADHD; add; autism; canine-assisted intervention; disability; dog therapy; dogs effect on children; health; Mental health; Maslow s hierarchy of needs; motivation theory; physical education; physical activity; oxytocin.; Djurassisterad pedagogik; Djurassisterad intervention; hunds assisterad intervention; hundterapi; skolhund; funktionshinder; adhd; add; autism; mental hälsa; idrott och hälsa; hundens effekt; Maslows behovshierarki; motivationsteori; oxytocin.;

    Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd.  Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER

  2. 2. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  3. 3. Djur i klassrummet : Uppfattningar och upplevelser med reptiler och insekter i klassrummet av elever i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Emilia Claesson; [2021]
    Nyckelord :Affection of animals; pupils perceptions; reptiles; insects; classroom pets; Djurs påverkan; elevers uppfattningar; reptiler; insekter klassrumsdjur;

    Sammanfattning : Djur kan påverka människor på många olika sätt. Djur kan påverka människors fysiska hälsa genom att sänka kolesterolhalten och blodtryck, de minskar även stress och ångest. Att använda sig av djur i undervisningen påverkar även barn. LÄS MER

  4. 4. "När skolhunden slutade blev eleven återigen hemmasittare" : En studie om hundassisterad pedagogik i skolverksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Linnefell; Lisa Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Reading education assistance dogs; Animal assisted therapy; Skolhund; Hemmasittare; Hundassisterad pedagogik; Hundar i skolan; Hundassisterad terapi; Pedagoghund;

    Sammanfattning : Hundassisterad pedagogik (HAP) är en metod där hund används som verktyg i skolverksamhet och användandet av hundar i skolmiljö ses som ett pedagogiskt och hälsofrämjande verktyg. Syftet med studien är att uppmärksamma vad och hur de yrkesverksamma inom HAP anser att metoden kan gynna eleverna. LÄS MER

  5. 5. Hur djurassisterad terapi kan påverka djurens välfärd och välbefinnande

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Johanna Kyrkhage; [2019]
    Nyckelord :terapidjur; ; djurassisterad terapi; ; välfärd; ; välbefinnande; ; stress; ; ridterapi;

    Sammanfattning : Animal assisted therapy is when you use animals in health care to promote human health. Animals were used in health care for the first time in 1860 but were not used for therapy until 1960. There are many different types of animal assisted interventions and the type is adapted to the needs of the patient. LÄS MER