Sökning: "anknytningsperson förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden anknytningsperson förskolan.

  1. 1. Verksamma förskollärares tolkningar av försummelse : En kvalitativ studie som bidrar med kunskap kring förskollärares uppfattningar av försummelse i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kajsa Karas; Maryam Mafi Balani; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Caregiver; Child; Neglect; Preschool teacher.; Anknytning; barn; förskollärare; försummelse; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att bidra med mer kunskap om förskollärares uppfattningar om försummelse i hemmet. Samt det specifika syftet med studien är att synliggöra på vilka sätt förskollärare beskriver att de arbetar med att upptäcka och åtgärda vid försummelse i hemmet. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers uppfattningar på anknytning vid inskolning : En kvalitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Holmstedt; Isra Emad Al-Asadi; [2023]
    Nyckelord :Attachment; educators; preschool; schooling; schooling methods.; Anknytning; förskola; inskolning; inskolningsmetoder; pedagoger.;

    Sammanfattning : Vår studies syfte är att öka kunskapen kring hur pedagoger uppfattar anknytning till barnen under inskolningen i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i undersökningen är ifrån John Bowlbys (1907-1990) anknytningsteori. Vi har använt oss utav en kvalitativ enkätstudie med sju respondenter för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Blomqvist; Emma Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; relationer; förskollärare; förskola; trygghet; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Vi ska vara barnens röst när de inte kan eller vågar prata själva! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Therese Rooth; Jessica Svedenbäck; [2022]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskola; orosanmälan; anmälningsplikt; omsorgssvikt; anknytning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. För att undersöka detta har sju förskollärare intervjuats om deras uppfattningar kring arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. LÄS MER

  5. 5. Barns anknytningar i förskolan under Covid-19 pandemin : en kvalitativ studie om barns anknytningar med förskollärare under Covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susanna Stenelaw; Sarah Johansson; [2022]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; anknytningsperson; anknytningsperspektiv; trygghet; omsorg; interaktion; pedagog; förskola; inskolning och Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra till ökad kunskap om förskollärares arbete med barns anknytning till förskolans pedagoger i samband med Covid-19 pandemin. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s. LÄS MER