Sökning: "anmälningsplikt när barn far illa"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden anmälningsplikt när barn far illa.

  1. 1. SKOLPERSONALS ERFARENHETER AV BARN SOM FAR ILLA : En kvalitativ studie om de resonemang som leder till orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Porvari; Mikaela Törnlind; [2024]
    Nyckelord :mandatory reporting; children; Social Services; school; preschool; cooperation; anmälningsplikt; barn; socialtjänst; skola; förskola; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka förskole- och skolpersonals upplevelser och erfarenheter av barn som far illa och de omständigheter som leder fram till en orosanmälan. Empirin har samlats in med hjälp av fem semistrukturerade intervjuer och har sedan analyserats med hjälp av rollteori. LÄS MER

  2. 2. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nilsson; Erica Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskola; orosanmälan; pedagogers uppfattningar; skyldighet; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER

  3. 3. En diskursanalys av hur det talas om orosanmälningar i svenska förskolor : - Ett räddningsarbete eller ett stort svek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Hansen; Hanna Fielding; [2023]
    Nyckelord :förskoledidaktik; orosanmälan; diskursanalys; diskurs; förskola; förskollärare; socialtjänst; anmälningsplikt; barn som far illa; förgivettagande; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i svenska förskolor talar om processen kring att göra orosanmälningar. Det som undersöks i studien är vilka diskurser som råder i den kontext i vilken förskollärarna är verksamma och hur dessa diskurser kan komma att påverka förskollärarnas uppfattning om hur de bör agera vid misstanke om att ett barn riskerar att fara illa. LÄS MER

  4. 4. Förskolepersonalens anmälningsplikt : En studie om ansvar och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marit Darle; Sofia Schödin; [2023]
    Nyckelord :responsibility; mandatory reporting; children in need; Ansvar; anmälningsplikt; barn som far ill;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskolepersonalens uppfattningar av orosanmälningar. Syftet med studien är att synliggöra hur förskolepersonalen ser på sitt ansvar kring anmälningsplikten och vilka faktorer som påverkar dem vid orosanmälningar. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares dilemman kring anmälningsplikten i förskolan : En kvalitativ studie utifrån ett fenomenografisk perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Lovisa Valberg; [2022]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; förskola; barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anmälningsplikten talas det inte mycket om i varken förskolans verksamhet eller i förskollärarprogrammets utbildning trots att det är en lag som yrkesverksamma med barn är skyldiga att följa (Socialtjänstlagen 2001:453). Det finns tidigare forskning gällande de svårigheter som kan uppstå vid anmälan men begränsat med forskning om hur begreppet “barn som far illa” uppfattas och förskollärares uppfattningar av anmälningsplikten. LÄS MER