Sökning: "annat ord för sammanfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden annat ord för sammanfattning.

  1. 1. Språket som nyckel : En studie i hur fyra lärare undervisar om ämnesord med fokus på språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Andersson; Josefine Mattsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; språkinriktat arbete; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbete; ämnesord;

    Sammanfattning : Sammanfattning /Abstrakt Andersson, Jenny och Mattsson Josefine (2023) Språket som nyckel: en studie i hur fyra mellanstadielärare undervisar om ämnesord i sina respektive ämnen, med fokus på språkstörning och språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp Förväntat kunskapsbidrag   Vi hoppas att vår studie kan bidra med kunskap om hur några lärare tänker om språkutvecklande undervisning och hur explicit undervisning av ord och begrepp kan stötta elever i deras kunskaps- och ordförrådsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Från tullkvarn till byggnadsminne : En studie i hur väderkvarnen i Strängnäs kommit att bli en symbol för staden

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Christopher Sommardahl; [2022]
    Nyckelord :Mikrohistoria; Väderkvarn; Symbol; Strängnäs; Byggnadsminne; Kulturarv; Lokalhistoria;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Uppsatsens syfte har varit att genom ett mikrohistoriskt perspektiv ta reda på vad det är som gör att en byggnad kan komma att bli synonymt med en stad eller ett område trots så lite finns nedtecknat om den och hur processen kan se ut när en byggnadsminnesförklaring av en kulturhistoriskt viktig byggnad går till. I mitt fall valde jag att koncentrera arbetet till staden Strängnäs och dess väderkvarn. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kylie Scarlett Azyadeth Gotlén; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Modersmål; Studiehandledning på modersmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. LÄS MER

  4. 4. Svårigheter och utmaningar med problemuppgifter med text för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Sana Shabbir; [2020]
    Nyckelord :Elever med svenska som andraspråk; problemuppgifter med text; grundskollärare; semi-strukturerade kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Idag finns det i de flesta skolor i Sverige elever med svenska som andraspråk. Matematik är ett av kärnämnena i skolan och kräver att eleverna behärskar det svenska språket för att kunna lösa problemuppgifter som innehåller text. LÄS MER

  5. 5. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns språkliga och sociala utveckling

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nahrain Beniamin; [2019]
    Nyckelord :Musik; uttrycksmedel; undervisningsinnehåll; barns språkliga och sociala utveckling; mediering; appropriering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftade till att få förståelse för förskollärarnas användning av musik i olika förskolor samt hur pedagoger arbetar med musik som ett uttrycksmedel och som undervisningsinnehåll för barns språkliga och sociala utveckling. Studien är en kvalitativ undersökning och tar stöd av det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER