Sökning: "apoteksbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet apoteksbranschen.

  1. 1. Paketbox? Yes box! : Skillnader och likheter vid kunders användning av paketbox som leveransalternativ vid e-handel från apoteks- respektive modebranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Caroline Kempe Sjöström; Hannah Sackbrook; [2022]
    Nyckelord :parcel locker; delivery time; geographical convenience; opening hours; environmental sustainability; ease of use; avoidance of human interaction; pharmacy industry; fashion industry; e-commerce customer; paketbox; leveranstid; geografisk bekvämlighet; öppettider; miljömässig hållbarhet; användarvänlighet; undvikande av mänskliga interaktioner; apoteksbranschen; modebranschen; e-handelskund;

    Sammanfattning : De senaste åren har kantats av en ökad e-handel samt allt högre krav från kunder på leveransalternativ. Paketbox är ett leveransalternativ som ökar alltmer i popularitet men är i Sverige fortfarande under utveckling. Två branscher där de flesta kunder har e-handlat från är apoteksbranschen och modebranschen. LÄS MER

  2. 2. Implementering av farmaceutiska tjänster : en litteraturstudie av faktorer som påverkar utfallet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för farmaceutisk biovetenskap

    Författare :Elham Sheykh Sofla; [2020]
    Nyckelord :Implementation Science Community pharmacy; Implementering; farmaceutisk tjänst;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Under lång tid har apoteksbranschen och den farmaceutiska professionen önskat utveckla farmaceutiska tjänster på öppenvårdsapotek samt få offentlig finansiering för dessa. Nya metoder som ska införas i en verksamhet tar ofta lång tid, kostar mycket och misslyckas ofta. LÄS MER

  3. 3. Webbtillgänglighet i den svenska apoteksbranschen : En nulägesbild av hur svenska apotek står sig mot Webbtillgänglighetsdirektivet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Linda Pettersson; [2020]
    Nyckelord :​Web accessibility; The Web Accessibility Directive EU 2016 2102 ; WCAG; Pharmacy industries; Online shopping; Webbtillgänglighet; Webbtillgänglighetsdirektivet EU 2016 2102 ; WCAG; Apotek; Onlinehandel;

    Sammanfattning : I denna rapport presenteras en undersökning av de sex största aktörerna på den svenska apoteksbranschen (sett till marknadsandelar) och hur de förhåller sig till de krav på tillgänglighet som återfinns i Webbtillgänglighetsdirektivet. Kraven är framtagna av organisationen W3C och benämns WCAG - Web Content Accessibility Guidelines och undersökningen genomförs på det sätt som organisationen själva rekommenderar: genom en manuell granskning samt genom ett automatiserat test. LÄS MER

  4. 4. En bransch i digital förändring : En studie om e-handelns påverkan på den svenska apoteksmarknaden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Linnea Josefsson; Sofia Tennander; [2019]
    Nyckelord :digitalisation; e-commerce; strategies; multichannel; the Swedish pharmacy market; digitalisering; e-handel; strategier; försäljningskanaler; svensk apoteksverksamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen har haft en stor påverkan på den svenska handeln. E-handeln har de senaste åren fått en ökad betydelse och präglas idag av stark tillväxt. Inom flera branscher har det därtill skett en kanalförflyttning från fysiskt till digitalt och en reduktion av fysiska butiker. LÄS MER

  5. 5. Förtroendets betydelse för konsumenter i en digitaliserad värld - En kvalitativ studie i marknadsföringspsykologi inom apoteksbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lowisa Löfsten Oscarsson; Carolina Germer; Hanna Holmgren; [2019]
    Nyckelord :Förtroendebaserad marknadsföring; marknadsföringspsykologi; digitalisering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka och kartlägga hur konsumenters förtroende bevaras vid övergång från fysisk aktör till digital inom apoteksbranschen. Uppsatsen är som via en kvalitativ forskningsmetod via en abduktiv forskningsansats. LÄS MER