Sökning: "arbete normer central"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden arbete normer central.

  1. 1. Normer och lärande. : En studie av dynamiken mellan normer och medarbetares lärande på arbetsplatsen.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lindqvist Wenwen; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase understanding of the relationship between norms and employee learning in the workplace. The study is aimed at employees' work experiences from different perspectives, such as collaboration, communication, organization of work, and room for action, and thereby highlights the dynamics between norms and employee learning in the workplace. LÄS MER

  2. 2. April, april din dumma sill! Vi är public service och kan göra vad vi vill… : en kvalitativ textanalys av utvecklingen av aprilskämt i SVT från 1997 till 2019

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Ebba Wellergård; Johanna Nimvik Stern; [2024]
    Nyckelord :Public service; April fools; National identity; Ethics; Sveriges Television; Swedish public service television; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur aprilskämt i SVT har förändrats mellan 1997 och 2019 och identifiera anledningar till varför förändringar har skett. Analysen är således uppdelad i två avdelningar. LÄS MER

  3. 3. Arbete utan gränser : En kvalitativ studie om kvinnors balans och upplevelser av det gränslösa arbetet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mathilda Reinfors; [2024]
    Nyckelord :Gränslöst arbete; remote-arbete; flexibelt arbete; teknologi; balans; arbetsliv; privatliv; upplevelser; kvinnor; konstruerat kön; normer; stress; Goffman; rollkonflikt; work-life-balance-teorin.;

    Sammanfattning : Den teknologiska utvecklingen och coronapandemin har varit bidragande faktorer till att dagens arbeten blivit allt mer flexibla och oberoende av den traditionella arbetsplatsen och dess struktur. Den aktuella studien syftar till att undersöka och förstå hur kvinnor som innehar ett gränslöst arbete upplever och balanserar detta med andra komponenter i livet. LÄS MER

  4. 4. Det brottsförebyggande arbetet i skolan : Upplevelser sett ur lärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Wiktoria Bujak; Kimmy Persson; [2023]
    Nyckelord :Crime prevention; youth; relationships; teacher; school.; Brottsförebyggande; barn och ungdomar; lärare; relationer; skolan.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att (1) ta reda på lärarnas upplevelser kring deras roll i detbrottsförebyggande arbetet med barn och ungdomar samt (2) se efter vilka förutsättningarlärarna själva anser att de har till att bedriva detta arbete. Följande uppsats antar en kvalitativansats där enskilda semistrukturerade intervjuer har genomförts med grundskolelärare ochgymnasielärare. LÄS MER

  5. 5. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER