Sökning: "arbetsplatslärande pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden arbetsplatslärande pedagogik.
1. Lärande i arbete : En jämförelse av privata och offentliga sektorns upplevelser av kompetensutvecklingsinsatser och lärande
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att fastställa skillnaden mellan den privata och offentliga sektorn när det gäller anställdas uppfattning om kompetensutveckling och hur dess påverkan på lärande skiljer sig åt. En kvantitativ metod användes där analysen grundar sig på 44 enkätsvar och dessa har kopplats till forskning kring kompetensutveckling och lärande för att dra ytterligare slutsatser. LÄS MER
2. Personlig assistans : arbetsplatslärande i relation till kompetens och upplevd självförmåga
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Personliga assistenter agerar i en socialt isolerad arbetsmiljö där kompetenskraven är högt ställda i relation till de lärandemöjligheter som finns, vilket gör att denna studie söker etablera en bredare kartläggning av yrkesgruppens arbetsplatslärande och kompetens samt hur dessa samvarierar. Studien har huvudfokus på ett pedagogiskt perspektiv, vilket kompletteras med inslag av psykologiska teorier. LÄS MER
3. Lärande på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om hur medarbetare på LSS-gruppbostäder upplever sitt lärande.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur medarbetare upplever sitt lärande på sin arbetsplats inom LSS-gruppbostäder. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod där sex respondenter har intervjuats. Det datamaterial som samlats in har analyserats genom en tematisk analys. LÄS MER
4. "Så absolut, vi behöver vara vid kaffemaskinen faktiskt" : En fallstudie om medarbetares upplevelser av kontextuella villkor för informellt lärande inom Arbetsförmedlingens HR-avdelning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för vilka kontextuella villkor som HR- medarbetare inom Arbetsförmedlingen upplever påverkar möjligheterna till informellt lärande samt om dessa upplevelser skiljer sig åt mellan kvinnor och män. Studien är en kvalitativ enfallsstudie som är utförd på Arbetsförmedlingens HR-avdelning. LÄS MER
5. Att hitta sitt sätt att göra rätt : Notariers lärande i det dagliga arbetet på tingsrätt
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Pedagogical leadership studies how to facilitate learning, mostly in Education and from the perspective of the principal being the pedagogical leader. One context somewhere in between Education and workplace learning is the two-year training as a law clerk in the Swedish court system. LÄS MER