Sökning: "argumentera språk"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden argumentera språk.

  1. 1. Meat me in the green : En litteraturstudie om sensoriska egenskaper för veganska och vegetariska livsmedelsprodukter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Clara Gillow Thorsén; [2023]
    Nyckelord :Sensory meat substitutes; semantic frames; taste; flavour; texture; preference; palatibility;

    Sammanfattning : Förståelse och intresset för mat och måltid ökar explosionsartat vilket medför större krav pålivsmedelsprodukter och upplevelser av en måltid där en produkt står i centrum.Produktutvecklare och gastronomer arbetar ständigt för att producera smakfulla livsmedelsom både är klimatsmarta och uppfyller konsumenternas krav på smak. LÄS MER

  2. 2. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  3. 3. TAKK FÖR GEMENSKAPEN : En studie om förskollärares syn på användning av TAKK i arbetet med flerspråkiga barn.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Eriksson; Therese Marklund; [2022]
    Nyckelord :TAKK; Flerspråkighet; flerspråkiga barn; gemenskap; inkludering; kommunikation; språk.;

    Sammanfattning : Abstrakt I vår studie har vi undersökt förskollärares användning av Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i relation till flerspråkiga barn. Syftet med studien är att undersöka om och hur förskollärare använder sig av TAKK i kommunikation och samspel med flerspråkiga barn och hur detta bidrar till inkludering och gemenskap. LÄS MER

  4. 4. “Men vad är egentligen en bra förskollärare?” : En kvalitativ studie om vad förskollärare värdesätter för kompetenser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Jenna Juntikka; Sofia Lohiniva; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; kompetens; konstruktion; kunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att analysera förskollärares konstruktioner av förskollärarkompetenser i undervisningen. Studien har utgått från en kvalitativ metod med socialkonstruktionistiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Argumentera och resonera - men hur? : En analys av en lärobok i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Struglics; Johannes Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Discursive writing; Educational books; Educational book analysis; Explicit teaching; Grammar; Metalinguistics; Non-fiction; School language; Swedish subject; Upper secondary school; Qualitative content analysis; Diskursivt skrivande; Explicit skrivundervisning; Grammatik; Gymnasiet; Kvalitativ innehållsanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Metaspråk; Sakprosa; Skolspråket; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Att språket spelar en nyckelroll för att nå skolframgång och för att – i ett större perspektiv – kunna verka aktivt i samhället är man inom utbildningsväsendet enig om. Vikten av att eleven utvecklar ett adekvat språkligt register med vilket kunskapen uttrycks – och i synnerhet ett diskursivt sådant – kan alltså inte förnekas, och genrepedagogiken har ur detta perspektiv haft ett särskilt inflytande i svensk skola, med dess explicita modellering i skrivande och metaspråkliga dekonstruktion av texter. LÄS MER