Sökning: "aritmetik och tallinje"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden aritmetik och tallinje.

  1. 1. Tal och räkneoperationer på tallinjen : Hur elever i årskurs 1 uppfattar tal på tallinjen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Åsa Scherrer; [2019]
    Nyckelord :Tallinje; visuell representation; aritmetik; fenomenografi; resonemang; matematiska egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på elevers uppfattningar om hur tal och räkneoperationer kan presenteras på tallinjen. Idag har tallinjen har ingen central plats i undervisningen på lågstadiet trots att utvecklingen av den mentala tallinjen, taluppfattning och framgångar i aritmetik bygger på en förståelse av tallinjen. LÄS MER

  2. 2. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER

  3. 3. Uppskattningsstrategier på lågstadiet : En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Louisa Colliander; [2017]
    Nyckelord :Uppskattning; strategier; uppskattningsstrategier; matematik; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra vilka uppskattningsstrategier som används på lågstadiet, utifrån de fyra uppskattningskategorierna mängder, tallinje, överslagsberäkning och storheter. Detta eftersom uppskattning enligt forskning inte uppmärksammas tillräckligt, vilket ofta härleds till det skrala innehållet i läroböckerna, samt lärares syn på uppskattning. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och hinder vid användning av grafiska representationsformer vid problemlösning : En systematisk litteraturstudie utifrån elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sahar Jasemian Riahi; [2017]
    Nyckelord :grafiska representationsformer; aritmetik; problemlösning; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur elevers användning av grafiska representationsformer påverkar deras problemlösning. Olika typer av grafiska representationsformer har undersökts i den här studien. Dessa representationsformer är tallinje,rektangulär skiss, arealmodeller och teckningar. LÄS MER