Sökning: "arts and cultural branding"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden arts and cultural branding.

  1. 1. Att som event överleva en pandemi och komma igen : Vad kan svenska arrangörer av kulturevenemang lära sig av COVID-19-pandemin?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Sam Anlér; [2023]
    Nyckelord :Evenemang; Event; Arrangemang; Covid-19; Covid; Pandemi; Pandemin; Projektledning; Kultur; Motivation; Engagemang; Kris; Krishantering; Evenemangsindustrin; Eventbranschen; Eventindustrin; Volontär; Funktionär; NärCon; Stream; Live Stream; Cosplay; Konvent; Varumärke; Marknadsföring; Finans; Finanser; Framtidsplanering;

    Sammanfattning : Evenemangen i Sverige drabbades finansiellt, varumärkesmässigt och motivationsmässigt negativt av pandemin. Främst var det på grund av de regleringar som behövde göras för att skydda folkhälsan men mycket berodde också på de osäkerheter och den avsaknad av information som fanns kring viruset. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om plop art och offentlig miljö - En fallstudie inriktad på konstverket Points of view på Konsthallstorget i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marianne Bosma; Madeleine Granholm; [2019]
    Nyckelord :Offentlig plats; Offentlig konst; Plats; Platsspecifik; Kulturpolitik; Plop art; Stadsplanering; Kritik; Postmodernism;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna fallstudie syftar till att undersöka den postmoderna abstrakta skulpturen som ett intressant fenomeninom området byggd miljö och den offentliga nutidskonsten. Genom vår frågeställning undersöker vimänniskors uppfattning om vad en plop art är och hur den passar in i den miljön där den står. LÄS MER

  3. 3. Corporate Heritage Brands and Co-Creation - A Case Study on The Royal Danish Theatre

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnéa Mattsson; Julie Stidsholt; [2015]
    Nyckelord :arts and cultural branding; strategic brand management; co-creation; heritage brand; The Royal Danish Theatre; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: The purpose of this study is to contribute to a further understanding of how managers of heritage brands within the arts and cultural sector can embrace co-creation activities to engage with and attract a broader segment of the market. Methodology: The Royal Danish Theatre serves as a single-case study. LÄS MER

  4. 4. Verk: Utan titel, text på papper : konstens betydelse för näringslivet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Lina Östlund; [2011]
    Nyckelord :marknadsföring; konst;

    Sammanfattning : The paper's purpose has evolved during the process of researching and writing it. In the beginning it was to investigate if art and culture could increase the strength and knowledge of a brand and if there existed a knowledge about this amongst Swedish companies, situated in Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Branding and brand hacking - an investigation of the struggle for the meaning of cultural and commercial symbols between the dominating and sub- and counter-cultural spheres.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Peter Bengtsen; [2007]
    Nyckelord :Beejoir; brand hacking; branding; graffiti; Louis Vuitton; marketing; street art; Super Flat; Takashi Murakami; unsanctioned urban expression usanktioneret urbant udtryk; Art History; Konstvetenskap; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Sociology; Sociologi; Arts and Architecture; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : In my thesis I present the work of the Japanese artist Takashi Murakami and the British street artist Beejoir, both of whom have done work involving the trademark monogram pattern of Louis Vuitton. Through my analysis of central parts of Murakami's body of work, I show how his cooperation with Louis Vuitton constitutes an ideal symbiosis where the carefree luxury of the Vuitton brand is complemented by - and becomes embedded in - the super flat and colourful world of Murakami's art, removing it from the troubles of everyday life while associating the company name and its products with both fashionable pop culture and contemporary high-brow art. LÄS MER