Sökning: "arv miljö utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden arv miljö utveckling.
1. A Toxic Legacy? : A Study of PFAS Leakage from Landfills in the Eastern Part of Mälaren
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The growing concern around per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) and their negative health and environmental effects have lately become more apparent which also is reflected in the new, more strict regulations of permitted levels of PFAS in drinking water extracted from water resources. However, many point sources of PFAS pollution to the environment and to water resources are still not identified and assessed for risk. LÄS MER
2. Investigative Urbanism: Sofielundvägen : How the development process influences the final quality of a street
Magister-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Eftersom utövandet av stadsplanering och design försöker förbättra modernismens arv, erbjuderstäder till synes oändliga möjligheter att säkerställa en hög kvalité på både byggnader och dessomgivna rum. Vår studie är inriktad på Sofielundsvägen, en misslyckad potentiell "huvudgata" i södraStockholmsförorten, Sverige. LÄS MER
3. The Saxon country houses in Transylvania - A survey on the rural heritage, its present challenges and future possibilities
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : De Saxiska byarna i Transsylvanien karaktäriseras av sina befästa kyrkor och av en bystruktur som förblivit oförändrad sedan medeltiden. Idag finns sju av dessa hundratals byar listade på UNE-SCOs världsarvslista, men det finns ett stort värde i att arbeta för att bevara ännu fler. LÄS MER
4. Epigenetiskt arv
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Breeding and GeneticsSammanfattning : Epigenetik är den del av genetiken som behandlar förändringar i genuttryck som är oberoende av förändringar i DNA-sekvensen. Det som styr vilka gener som uttrycks och får effekt på fenotyp har studerats av forskare sedan 70-80-talet. LÄS MER
5. “Barn som snubblar utan snubbeltråd” : En studie om hur barn i grovmotoriska svårigheter kan stöttas,stimuleras och utmanas i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa verksamma förskollärares upplevelser av arbetet med attstötta, stimulera och utmana barn i grovmotoriska svårigheter. Denna studie är således enkvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på sex olikaförskolor. LÄS MER