Sökning: "aspekter av tal i bråkform"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden aspekter av tal i bråkform.

  1. 1. Hur bråkar elever med bråk? : En studie om kritiska aspekter gällande additionsberäkningar av tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jack Daoud; [2023]
    Nyckelord :Variation theory; Mathematics; Fraction; Addition; Critical aspects.; Variationsteori; Matematik; Tal i bråkform; Addition; Kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Majoriteten av elever saknar idag förståelsen för hur de ska addera bråktal med hjälp av varierande metoder trots flera års undervisning i bråkaritmetik. Studien syftar till att generera en fördjupad förståelse av de tidigare identifierade kritiska aspekter som årskurs 4 elever möter vid additionsberäkningar av tal i bråkform. LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av laborativt material i undervisning om tal i bråkform : En studie om vad som anses vara avgörande för att laborativt material ska gynna undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cajsa Konradsson; Svahn Benjamin; Wennerhag Simon; [2022]
    Nyckelord :Abstrakt; konkret; laborativt material; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Svenska elevers kunskaper om tal i bråkform är bristfälliga vilket har framkommit i TIMSS resultatrapport från 2015. Samtidigt är flera forskare eniga om att laborativt material kan gynna elevernas kunskaper inom tal i bråkform. LÄS MER

  3. 3. Hur hanteras bråkbegreppet i aktuella läromedel för årskurs 3? : En läromedelsgranskning med fokus på kritiska aspekter och variationsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Ax; [2021]
    Nyckelord :Variationsmönster; kritiska aspekter; tal i bråkform; läromedelsgranskning;

    Sammanfattning : Läroboken utgör en viktig grund för undervisning i ämnet matematik. Idag finns det ingen nämnd som aktivt granskar de läromedel som används i skolans verksamhet, vilket ställer krav på att lärare har kunskap att undersöka och välja lämpliga läromedel. LÄS MER

  4. 4. Lärares reflektion över handling: Vad sägs i forskning om varierad matematikundervisning och vad görs i undervisningen?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lena Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Varierad undervisning; Tal i bråkform; Uppfattning; Reflektion-över-handling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa vilka uppfattningar lärare i matematik har om varierad undervisning efter behandling av innehållet tal i bråkform, och vilka aspekter de lyfter fram för att åstadkomma en varierad undervisning i relation till detta innehåll. Studien är kvalitativ och empirin har samlats in genom digitala intervjuer i zoom. LÄS MER

  5. 5. Svårigheter inom addition av bråk - En läromedelsgranskning av kritiska aspekter för elevers lärande i årskurs 6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Agnes Kilman; Linus Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Bråk; addition av bråk; läromedel; variationsteori; kritisk aspekt; representationsformer. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur två olika läromedel hanterar kritiska aspekter vid förståelsen för addition av bråk med hjälp av olika matematiska representationsformer.  Urvalet av läromedel var strategiskt explorativt och subjektivt för att öka läromedels relevans för studien. LÄS MER