Sökning: "asperger i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden asperger i grundskolan.

  1. 1. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER

  2. 2. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Sjödin; [2014]
    Nyckelord :Asperger. Autism. Fenomenologi. Hermeneutik. Inkludering. Integrering. Kategoriskt perspektiv. Relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande arbete är att utifrån en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig själv och sin situation i skolan vid de olika tillfällena och hur förändras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?     Hur förstår och uttrycker Alice sig själv och sin identitet?    Hur hanterar och förstår Alice sin situation i skolan?    Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?    Hur förstår och förklarar hon sina problem?    Hur förstår och påverkas hon av skolans berättelse om henne? För att besvara syftets frågeställningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfällen under hennes grundskoletid. LÄS MER

  4. 4. Elever med Aspergers syndrom i grundskolan : Pedagogers tankar om samhörighet mellan elever med Aspergers syndrom och övriga elever

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Larsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Affinity is something that I think is very important for all people, especially for people with a disability. Without a sense of belonging, it is difficult to develop and live a normal life. The aim of this paper is therefore to study teachers thoughts about the affinity between students with Asperger syndrome and the other students. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation och samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paul Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :autism; avvikande; interaktionistiskt; sociokulturellt; utanförskap;

    Sammanfattning : Detta handlar i grunden om fyra elever, mellan 10 och 14 år som är diagnostiserade autism. Syftet med det här examensarbetet är, att med inriktning på vardagliga situationer där barn och ungdomar diagnostiserade autism ingår i, utreda och identifiera grupp- och organisationsrelaterade problem, vilka lyfter fram och förstärker ett avvikande beteende. LÄS MER