Sökning: "assessment of programming assignments"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden assessment of programming assignments.

  1. 1. Kan chatbotar lösa kodningsuppgifter bedömda av automatiska rättningsverktyg inom högre utbildningar? : En studie av ChatGPT

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nora Dunder; Saga Lundborg; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; GPT-3; OpenAI; Academic Integrity; Cheating; Artificial intelligence; Python; Programming; Kattis; Automated Assessment Systems; Higher Education; ChatGPT; GPT-3; OpenAI; Akademisk integritet; Fusk; AI; Artificiell intelligens; Python; Programmering; Kattis; Automatiskt rättningssystem;

    Sammanfattning : The present study examines ChatGPT-3's ability to generate code solutions for introductory programming courses in computer science and the potential implications for academic integrity. An experiment was conducted where ChatGPT was tested on programming problems from Kattis, an automatic software grading tool for computer programs, used in higher education. LÄS MER

  2. 2. Assessment Accuracy of a Large Language Model on Programming Assignments

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Douglas Bengtsson; Axel Kaliff; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The education sector is changing rapidly and adopting new practices of managing student assignments. Manually assessing student work can be costly, as well as sometimes erroneous, implying it can be beneficial to automate the grading process. LÄS MER

  3. 3. Automatisk återkoppling på programmeringsuppgifter : Undersökning och utveckling av hur automatisk återkoppling kan användas för att främja lärande

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Hera Dalianis; [2022]
    Nyckelord :automated assessment; automated feedback; programming; automatiserad återkoppling; automatiserad bedömning; programmering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes värdet av automatisk bedömning av programmeringsuppgifter inom högre utbildning ur studenternas perspektiv. Studien utgick från tidigare litteratur och studier om lärande av programmering för att föreslå en utvecklad pedagogik i användningen av automatbedömning. LÄS MER

  4. 4. Improved Programming Assignment Assessment with Grading Rubrics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Christian Lindeborg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Oral assessment of lab assignments is a strong tradition in computer science courses at KTH and many other universities. The task of correctly assessing the students’ work tends to fall upon a teaching assistant (TA) who needs to be able to tell whether or not they actually understand the concepts covered by the lab. LÄS MER

  5. 5. Formativ feedback i programmering med tillämpning av statisk kodanalys : Utveckling av ett verktyg

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Olof Stålnacke; [2017]
    Nyckelord :Static code analysis; Automatic Grading Systems; formative feedback; assessment of programming assignments; educational programming aid; assess programming code; Action Design Research ADR ; Statisk kodanalys; automatiska bedömningsverktyg; formativ feedback; bedömning av programmeringsuppgifter; hjälpmedel i programmeringsundervisning; bedöma programmeringskod; Action Design Research ADR ;

    Sammanfattning : Aim Develop an IT artifact that provides formative feedback for students based on their programming assignments. Background One of the best methods to learn programming is by practice. LÄS MER