Sökning: "assimilation och ackommodation"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden assimilation och ackommodation.

  1. 1. Hållbar företagsekonomi : En studie om elevers begreppsbildning av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maja Boström; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Conceptual change; Variation theory; Hållbar utveckling; Ämnesdidaktik; Företagsekonomi; Begreppsbildning; Variationsteori;

    Sammanfattning : I denna ämnesdidaktiska studie undersöker jag om elevers förståelse av dels begreppet hållbar utveckling, dels begreppen miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, förändras, hur de förändras och varför, genom undervisning i företagsekonomi, undervisning som i sin tur baseras på variationsteori. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad som påverkar att förståelsen för begreppen förändras när de studeras i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; Madeleine Tell; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  4. 4. Samspelets betydelse i förskolan : En studie om barns språkutveckling utifrån de sociala samspelen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Stävås; Louise Rosenquist; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; miljö; pedagoger; lekstrategi; emotionellstrategi; kommunikativstrategi; leken; språkutveckling; ackommodation; assimilation; närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan har under de senaste årtionden sett olika ut, från början ingick en snabb inblick av förskolan i grundskolans läroplan men vid slutet av 1990-talet fick förskolan sin egen läroplan. Enligt tidigare forskning förekommer en social språkmiljö i förskolan och för att främja språkmiljön finns det olika strategier förskollärare kan använda. LÄS MER

  5. 5. Negativa tal i årskurs 3 : Förkunskaper och utveckling av lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Lehtikangas; Mathilda Sandqvist; [2021]
    Nyckelord :negativa tal; läromedel; läromedelsanalys; förkunskaper; abstrakt tänkande; variationsteori; variationsmönster; generalisering; kontrast; lärandeobjekt; kritiska aspekter; assimilation; ackommodation; tallinje; termometer; minusgrader; plusgrader; lågstadiet; minustecken; att förstå är att upptäcka.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som syftar till att synliggöra hur negativa tal presenteras i läromedel, riktat till årskurs, 3 utifrån möjligheter till utveckling av lärande. Därtill syftar studien till att redogöra till vilken utsträckning elever ges förkunskaper inför introduktionen av negativa tal utifrån läromedel riktat till tidigare årskurser. LÄS MER