Sökning: "att leva med en utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden att leva med en utvecklingsstörning.

  1. 1. Tillsammans skapar vi någonting : En kvalitativ studie om konstnärligt skapande och mätbarhet i socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Klara Larsson-Jones; Edith Lundahl; [2019]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorder; DSM-5; developmental disorder; “Sense of Coherence ; SOC; evidence-based practice; Jonna Bornemark; measuring the immeasurable; Konstnärligt skapande; NPF; utvecklingsstörning; KASAM ”en känsla av sammanhang”; evidensbaserad praktik; Jonna Bornemark ”att mäta det omätbara”;

    Sammanfattning : I den här studien intervjuas fem personer som är yrkesverksamma inom verksamheter med konstnärligt skapande som inriktning för personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) och/eller utvecklingsstörning. Syftet med studien är att belysa konstnärligt skapande som verktyg kopplat till ökade krav på evidensbaserad praktik i gruppverksamheter riktade till personer med NPF och/eller utvecklingsstörning. LÄS MER

  2. 2. Vi lever med bilder : Upplevelser och erfarenheter av hur aktivitetsschema används för barn inom träningsskolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Arbetsterapi

    Författare :Joacim Fromholdt; Anders Kamp; [2018]
    Nyckelord :Visuella bilder; barn med funktionsnedsättning; delaktighet; självständighet; kognitiva hjälpmedel;

    Sammanfattning : Att leva med en funktionsnedsättning kan leda till minskad delaktighet och minskad självständighet. Barn med utvecklingsstörning är ofta i behov av att använda aktivitetsschema för att bli självständiga och öka deras delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet i utanförskap : En studie om lärare i gymnasiesärskolan och deras resonemang kring sitt uppdrag gällande elevers framtida samhällsdelaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Ericsson; Janna Näs; [2017]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; gymnasiesärskolan; delaktighet; stigmatisering; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur några lärare i gymnasiesärskolan resonerade och problematiserade kring sitt uppdrag, i synnerhet gällande förutsättningar för elevers framtida delaktighet i samhället. Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats där tolv halvstrukturerade intervjuer utfördes med lärare som arbetar inom gymnasiesärskolan i tre olika mellansvenska kommuner. LÄS MER

  4. 4. Konsten att få det att hänga ihop... : En kvalitativ studie kring hur några lärare i särskolan arbetar med kunskap, delaktighet och bedömning.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tina Karphed; Sara Meschke; Anneli Ringkvist; [2017]
    Nyckelord :Kunskap; delaktighet; bedömning; självständighet; tid;

    Sammanfattning : Ungdomar som gått ut särgymnasiet vill idag mer med sina liv än att leva på existensminimum – och den inskränkning av delaktigheten som följer på det. Studiens syfte var att visa på hur läraren i särskolan arbetar för att hjälpa eleven till ett så självständigt liv som möjligt – både i skolan och i livet som följer efter. LÄS MER

  5. 5. Speciallärarnas tankar kring övergången från gymnasiesärskolan till Daglig verksamhet. En intervjustudie med sju pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Eldemyr; [2015-10-08]
    Nyckelord :grav utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; Individuella programmet; daglig verksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur sju speciallärare uppfattar överlämnandeprocesser av elever till Daglig verksamhet under sista året i gymnasiesärskolans individuella program. Teori: Studien har en hermeneutisk ansats. LÄS MER