Sökning: "att lyssna till berättelser"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden att lyssna till berättelser.

  1. 1. ”Jag tror inte de är som alla andra”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofie Pilbackes; Gustaf Ribbing; [2024-02-21]
    Nyckelord :Barns perspektiv; relationer; behov; fritidshem; lärare; elev; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fråga om och lyssna till barns berättelser om sina lärare i fritidshem, vad de värderar och huruvida deras behov blir bemötta. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i barnsyn, barns behov samt barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att skapa inkludering i ideella organisationer - En studie baserad på personers upplevelser av exkludering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Boel Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Intersektionalitet; Ideella organisationer; Upplevelser; Aktivism; Exkludering; Narrativ; Social Sciences;

    Sammanfattning : To create inclusion in non-governmental organizations - A study based on people’s experiences on exclusion. In this study have I looked at the experience of people who do not feel included nor welcome in non-governmental organizations in Malmö who works towards a more democratic society. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens förtjänster och dess utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Lindgren; Linda Billstrand; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; läsande förebilder;

    Sammanfattning : Att lyssna till en berättelse är en språklig aktivitet som barn ofta möter tidigt i livet. Även om högläsning som begrepp inte nämns i styrdokument eller kursplaner i svenska för årskurs 1–3, framgår vikten av att möta berättelser tydligt i det centrala innehållets delområden “läsa och skriva” och ”tala, lyssna och samtala”. LÄS MER

  4. 4. Lokalt berättande, en mobilapplikation : Hur gamla genuina historier kan bevaras med modern teknik

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Gunilla Klint; [2023]
    Nyckelord :mobilapp; Flutter; apputveckling;

    Sammanfattning : Många människor har en mobilapp-idé som de vill förverkliga men hindras av att det är oklart vad det sammelsurium av tillgängliga verktyg och möjliga tekniska lösningar för apputveckling består av. Det här arbetets huvudsakliga syfte är att undersöka vad det nämnda sammelsuriet består av. LÄS MER

  5. 5. ”Man försöker ge alla barnen nya chanser, varje dag, i varje konflikt” : Förskollärares konflikthantering mellan barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emma Kristoffersson; Natalie Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; demokratiska förmågor; förskola sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: För barn är konflikter en naturlig del av livet på förskolan, men att hantera konflikter är inget som vi föds med. För att barn ska lära sig att hantera konflikter på ett bra sätt behöver de stöttning och vägledning men detta förutsätter att förskolläraren har kunskaper om konflikthantering. LÄS MER