Sökning: "att skriva rutiner"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden att skriva rutiner.

  1. 1. Samråd : -en del i arbetet med Skolverkets garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Gelfgren; Pia Hörnkvist; [2023]
    Nyckelord :samverkan; Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; bedömning; kartläggning; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Garantin för tidiga stödinsatser, eller Läsa-, skriva-, räknagarantin som den även kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Syftet var att tidigt upptäcka och sätta in stödinsatser för elever i de yngre skolåren. LÄS MER

  2. 2. Samverkan kring Hitta matematiken - Erfarenheter och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrica Hinders Strömberg; Catharina Ygeby; [2023]
    Nyckelord :Förskoleklasslärare; Förutsättningar; Hitta matematiken; Kartläggning; Samverkan; Speciallärare;

    Sammanfattning : På grund av svenska elevers sjunkande resultat i internationella studier infördes Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga insatser i Skollagen (SFS 2010:800) med syftet att tidigt upptäcka elever i behov av stöd och ge dem stöd utifrån sina behov. Dessvärre visar Skolinspektionens (2020) delrapport att syftet med garantin inte uppnåtts. LÄS MER

  3. 3. Anpassning och standardisering av arbetsberedningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Teodor Lövgren; [2023]
    Nyckelord :Arbetsberedning; standardisering; Lean; PDCA;

    Sammanfattning : Work preparations is an important tool in planning the production of buildings. The goal of these is to support the ability to meet the set requirements while providing satisfactory working conditions for the workers. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar intensiv och evidensbaserad läsundervisning avkodningsförmågan hos elever som är i riskzonen för lässvårigheter? : En interventionsstudie som undersöker effekterna av RTI-modellens lager 3 och lager 4 hos fyra elever i årskurs 2.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ingrid Carlsson; Anna Rask Bökman; [2022]
    Nyckelord :Assisterande teknik; lager 3; lager 4; läsa-; skriva- och räknagarantin; lässvårigheter; läsundervisning; Response to Intervention; RTI; tidiga insatser;

    Sammanfattning : I svensk skola har en "vänta-och-se"-strategi påvisats gällande rutiner för identifiering av elever som indikerar lässvårigheter. Även utmaningar angående riktade insatser för dessa elever har konstaterats. Detta trots införandet av obligatoriska bedömningsstöd och läsa-, skriva- och räknagarantin. LÄS MER

  5. 5. Lärares och speciallärares arbete med att anpassa matematikundervisningen utifrån kartläggning av elevers kunskaper i matematik. : En kvalitativ studie med några lärare och speciallärare i åk f-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Lövholm; Jenny Thollander; [2021]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; kartläggning; matematiksvårigheter; organisation; specialpedagogiska perspektiv; taluppfattning;

    Sammanfattning : Inför läsåret 2019/2020 infördes en ny garanti i Skollagen (SFS 2010:800): Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga insatser. Reformens syfte var att stärka skolornas arbete med att utveckla elevers kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. LÄS MER