Sökning: "att vara stereotypa drag"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden att vara stereotypa drag.

  1. 1. Nu ska vi snacka om mannen - igen! : En studie om litterär representation, litterärt arbete och potentiellt meningsskapande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Masculinity; literary representation; hegemonic masculinity; fiction; meaning making; gender studies; L1 teachers; stereotype; upper secondary school; Maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; genusstudier; litterära representationer; skönlitteratur; meningsskapande; svensklärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur maskulina representationer i utvalda skönlitterära böcker framställdes och att studera svensklärares utsagor kring arbetet med dessa manliga representationer på gymnasiet samt hur svensklärares arbete med de maskulina representationerna kunde verka meningsskapande i klassrummet.      Våldet ökar bland unga män och det är färre pojkar än flickor som når kunskapskraven i alla ämnen i årskurs nio. LÄS MER

  2. 2. Hjältinnan och genusordningen : En narrativ analys av manliga och kvinnliga stereotyper i dystopin Divergenttrilogin och dess litteraturdidaktiska möjligheter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sara Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Manligt; Kvinnligt; Genusteori; Feministisk litteraturteori; Narratologi; Litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka gestaltningen av manliga och kvinnliga stereotyper, samt genusordningen i den populära ungdomstrilogin Divergent (2012–2014), skriven av Veronica Roth. Det är viktigt att undersöka hur litteraturen förmedlar kulturella förställningar om manliga och kvinnliga stereotyper för att kunna problematisera och bearbeta innehållet i litteraturundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Gender, nature and small-scale farming : women’s narratives about gender and view of nature in relation to its impact on organic farming

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Kajsa Andersson; [2018]
    Nyckelord :agroecology; farming women; gender; inequalities; organic farming; social nature; sustainability;

    Sammanfattning : Agroecology is both the science, the practice and the movement of sustainable food systems whose meaning includes several dimensions. In this thesis, the social aspect of agroecology is in focus, with emphasis on gendering and gender equality. LÄS MER

  4. 4. Kvinnlig homosexualitet: myt och stereotyp i filmen “Blå är den varmaste färgen”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Robert Varga; Andrea Weidling; Malin Hedengren; [2014]
    Nyckelord :homosexualitet; lesbisk; stereotyp; myt; film; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att, genom en undersökning av en specifik populärkulturell medietext, studera hur denna representerar homosexualitet samt vilka myter och stereotyper som via detta uppehålls alternativt ifrågasätts. Den analyserade filmen, ”Blå är den varmaste färgen” (originaltitel: ”La vie d’Adéle”), skildrar ett lesbiskt förhållande mellan två unga kvinnor. LÄS MER

  5. 5. "Hon med den  söta, allvarliga munnen och ögon som stjärnor" : En kvalitativ studie om hur genus skapas i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Patrik Karlsson; [2013]
    Nyckelord :gender; gender structure; narrative form; children s literature; literature analysis; genus; genussystem; berättelseform; barnlitteratur; litteraturanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur genus uttrycks och skapas genom fyra populära barnböcker. Böckernas karaktärer analyseras från ett genusperspektiv. En central utgångspunkt är teorin om hur män och kvinnor hålls isär genom att tilldelas olika karaktärsdrag och hur denna uppdelning skapar genus. LÄS MER