Sökning: "attityd matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 210 uppsatser innehållade orden attityd matematik.
1. Lärares attityd till matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärares attityd gentemot matematik och deras val av undervisningspraktiker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om F-3 lärares attityd till matematik har ett samband med deras val av undervisningspraktiker. Studien genomfördes via en kvantitativ enkätundersökning med påståenden kopplade till det teoretiska ramverket TMA. LÄS MER
2. Undersökande undervisning i matematik och No. : En litteraturstudie om vilka faktorer som påverkar valet av undersökande undervisning i matematik och No-ämnena samt dess för- respektive nackdelar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie belyser och diskuterar undersökande undervisning med utgångspunkt i varför det används eller inte. Studien lyfter undersökande undervisning inom matematik och No. Här framkommer vilka faktorer som påverkar den undervisande lärarens val kring användandet av undersökande undervisning. LÄS MER
3. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER
4. Problemlösning i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka problemlösning som undervisningsmetod och dess eventuella påverkan på elevernas attityd kring matematik. Problemlösning kan, när den används och anpassas efter elevernas behov, vara ett fruktbart verktyg i matematikundervisning som gynnar lärandet och förståelse. LÄS MER
5. Elevers perspektiv på matematikundervisning
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas syn på matematikundervisningen. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien inkluderade sju gymnasieelever från tre olika skolor, program och årskurser. Intervjuerna spelades in och transkriberades. LÄS MER