Sökning: "attityd tpb"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden attityd tpb.
1. Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Clara Hammarbäck & Milotte Ekermann Titel: Vad påverkas vi av vid hållbara klädval? Handledare: Lennart Haglund Nyckelord: Köpintention, hållbarhet, miljöoro, TPB Forskningsfråga/or: Vilket samband finns det mellan konsumenters miljöoro och köpintention av hållbart producerade kläder? Vilka av de medhavda faktorerna har starkast påverkan på konsumenters köpintention? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad som påverkar konsumenters köpintention gentemot hållbart producerade kläder. Genom att ställa attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, miljöoro och klädmärkning mot varandra presenteras ett resultat som kan hjälpa förstå konsumentens köpintention. LÄS MER
2. ENGAGEMANGSNIVÅN HOS SMÅ FÖRETAGI ARBETET MED HÅLLBAR UTVECKLING
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Our earth has finite resources. In order to respect this and not exceed its limits, sustainable development is required. If we cannot realize this, there is a risk that the earth will lose the ability to, for example, provide us with food or provide us with natural resources, something people today take for granted. LÄS MER
3. The effect of Instagram influencers' messages on millennials' purchase intentions and factors that influence these effects : A qualitative study on the impact of attitude, social norms, behavior control, trust and risk on purchase intention
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Purpose : The purpose of this research is to explore the effects of instagram influencers' on millennials' purchase intentions. The aim is to examine how the independent determinants of intentions (attitude, subjective norms, perceived behavioral control) and psychological positive and negative triggers (trust respective perceived risk) influence these effects. LÄS MER
4. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER
5. Varför börjar inte fler lantbrukare odla specialgrödor? : en kvalitativ intervjustudie med fokus på beteende
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Att utveckla ett lantbruksföretag i form av att köpa eller arrendera mer mark kräver mycket kapital. Ett sätt att öka värdet på en odling är att odla grödor med hög omsättning såsom specialgrödor. LÄS MER