Sökning: "attityd-beteendegapet"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet attityd-beteendegapet.
1. Attityd-beteendegapet - En kvalitativ studie om konsumenters hållbara klädkonsumtionsvanor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
2. Egoism eller Altruism - Hur tänker konsumenter kring hållbar konsumtion? : En kvalitativ studie om det gap som identifierats mellan attityd och beteende avseende hållbar konsumtion.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hållbarhet är ett ständigt aktuellt problem och under de senaste decennierna har människans globala påverkan på naturen accelererat snabbare än någonsin, till stor del på grund av västvärldens beteende-och konsumtionsmönster. Ju mer som produceras och konsumeras, desto mer påverkas allt levande omkring. LÄS MER
3. Hinder som uppstår vid hållbar klädkonsumtion : En studie om vilka hinder kvinnliga konsumenter i åldern 25 till 35 år upplever när de kommer till att handla olika typer av vad de anser är hållbara plagg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Textilindustrin har en omfattande negativ påverkan på miljön och konsumenters köpbeteende är en del av detta problem. Konsumenter påverkar mer än vad de är medvetna om genom vad de väljer att konsumera och hur mycket de inhandlar. LÄS MER
4. ”Man kan inte direkt sluta flyga och sluta uppleva världen” - En kvalitativ studie kring attityd-beteendegapet inom resekonsumtion
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och analysera hur attityd-beteendegapet tar sig uttryck inom ungas resekonsumtion samt vilka barriärer som hindrar en överföring av hållbara attityder och hållbart beteende i vardagen. Uppsatsen ger även förslag på förändringar som leder till att dissonansen mellan attityd och beteende i en resekontext minskar. LÄS MER
5. Försäljaren i fokus : En kvalitativ studie om försäljarens inre och yttre barriärer i hållbarhetskommunikation med kunder.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Med det levnadssätt vi människor har idag krävs det femtio procent mer naturresurser än vad jorden har att erbjuda. Att det krävs en förändring syns bland Sveriges företag där 8 av 10 företagare nu väljer att arbeta med hållbarhet i någon form. LÄS MER