Sökning: "attityder unga kvinnor kläder"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden attityder unga kvinnor kläder.
1. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER
2. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER
3. Valet av kärlekspartner : en kvalitativ studie om hur det kulturella kapitalet påverkar val av kärlekspartner
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna studie belyser människans val av kärlekspartner, det vill säga om valet av kärlekspartner kan sägas vara förutbestämt av samhälliga faktorer eller om det är ett resultat av "fri vilja". Studiens underlag utgörs av olika perspektiv på det kulturella kapitalet, som alla tar upp och behandlar människans attityder, värderingar, erfarenheter, sätt att tänka och kommunicera, det vill säga aspekter som speglar social tillhörighet och därmed även kulturellt kapital. LÄS MER