Sökning: "attityder unga kvinnor kläder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden attityder unga kvinnor kläder.

  1. 1. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  2. 2. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  3. 3. Valet av kärlekspartner : en kvalitativ studie om hur det kulturella kapitalet påverkar val av kärlekspartner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Malin Uhrbom; [2002]
    Nyckelord :Sociology; Sociologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie belyser människans val av kärlekspartner, det vill säga om valet av kärlekspartner kan sägas vara förutbestämt av samhälliga faktorer eller om det är ett resultat av "fri vilja". Studiens underlag utgörs av olika perspektiv på det kulturella kapitalet, som alla tar upp och behandlar människans attityder, värderingar, erfarenheter, sätt att tänka och kommunicera, det vill säga aspekter som speglar social tillhörighet och därmed även kulturellt kapital. LÄS MER