Sökning: "atypiskt anställda"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden atypiskt anställda.
1. Är Sverige på väg mot en dubbel arbetsmarknad? : En kvantitativ studie om flexibilitet i arbetsmarknaden och arbetsmässiga konsekvenser av atypiska anställningar.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Hårdnande konkurrens i en globaliserad och teknologidriven arbetsmarknad föranleder ökade krav på flexibla affärsmodeller för allt fler arbetsgivare. Atypisk arbetskraft används som en reserv för att möta marknadens fluktuerande behov och som en buffert för fast anställda vilket förklaras ge upphov till ojämlika arbetsförhållanden och segmentering av arbetskraften i ”insiders” och ”outsiders”. LÄS MER
2. Flexibiliteten på arbetsmarknaden : Ett genuint utbyte mellan bemanningsbranschen och dess anställda?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : The flexibility of the labour market is considered as an instrument for increasing economic growth.Therefore has the use of flexible employment, also called atypical employment, increased. The atypical employment is characterized by insecurity in comparison with a traditional permanent full- time employment. LÄS MER
3. Flexibilitetens fram-‐ & baksida En uppsats om effektivisering & tjänstekvalitet i en hotellverksamhet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Flexibilitetens fram- & baksida: En uppsats om effektivisering och tjänstekvalitet i en hotellverksamhet Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, 2012 Seminariedatum: 29 maj 2012 Författare: Linnéa Hultén, Madelaine Levander & Josefine Marklund Handledare: Torleif Bramryd & Anette Svingstedt Problem: Hotellbranschen är väldigt personalintensiv och står inför en svårförutsägbar efterfrågan vilket har lett till att många hotellverksamheter använder sig utav deltids- och extraanställda för att hantera efterfrågefluktuationerna. Detta innebär direkta kostnadsbesparingar, men kan även påverka tjänstekvaliteten negativt. LÄS MER
4. Flexibilitetens fram- & baksida: En uppsats om effektivisering och tjänstekvalitet i en hotellverksamhet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Abstrakt Titel: Flexibilitetens fram- & baksida: En uppsats om effektivisering och tjänstekvalitet i en hotellverksamhet Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15 hp, 2012 Seminariedatum: 29 maj 2012 Författare: Linnéa Hultén, Madelaine Levander & Josefine Marklund Handledare: Torleif Bramryd & Anette Svingstedt Problem: Hotellbranschen är väldigt personalintensiv och står inför en svårförutsägbar efterfrågan vilket har lett till att många hotellverksamheter använder sig utav deltids- och extraanställda för att hantera efterfrågefluktuationerna. Detta innebär direkta kostnadsbesparingar, men kan även påverka tjänstekvaliteten negativt. LÄS MER
5. Arbetgivare men inte arbetsledare : -En fallstudie av bemanningsbranschen
Magister-uppsats, Ekonomihögskolan, EHVSammanfattning : Bakgrund: Den svenska arbetsmarknaden undergick mellan åren 1990-2000 en betydande förändring gällande anställningsstrukturen. Utvecklingen har gått från tillsvidareanställningar på heltid, till någon form av atypiskt arbete. LÄS MER