Sökning: "autism historia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden autism historia.

  1. 1. Ett historieämne för alla? : En studie av hur historielärare förhåller sig till undervisning av gymnasieelever med autism.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nils Norén; [2022]
    Nyckelord :Autism; historia; gymnasieelever;

    Sammanfattning : The overall aim of this study was to examine the difficulties that students diagnosed with autism come up against when studying history at upper secondary school. The combination of upper secondary school history and autism is not something that have been studied and this research aimed to fill up that void. LÄS MER

  2. 2. ”Det känns bra att få berätta min historia, så fler kan ta del av den och kanske förstå hur vi med autism kan uppleva det i skolan” : - Intervjuer med elever med autism som bytt från ett ordinarie gymnasieprogram till specialklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Rosén; [2021]
    Nyckelord :Special Education; High School; Autism; Inclusion; School Development;

    Sammanfattning : Abstract Each year students goes to high school with expectations to obtain new knowledge and new experiences. Taking a step from elementary school to high school, is like turning pages and starting a new chapter in their lives. However, for some of the students it doesn't turn out the way they imagined. LÄS MER

  3. 3. Det är ju svårt för det är ingen som har facit för exakt hur man ska : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i årskurs 4–6 anpassar sina lektioner i de samhällsorienterande ämnena för elever med autism.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Markus Hezso; [2020]
    Nyckelord :Samhällsorienterande ämnen; SO; autism; historia; samhällskunskap; geografiskunskap; religionskunskap; anpassningar; metoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra tidigare forskning med hur verksamma lärare i årskurs 4–6 i den svenska skolan anpassar sina lektioner i de samhällsorienterande ämnena för elever med autism. Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer som utgår ifrån sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. FMT och interaktion : Utveckling av interaktion genom Funktionsinriktad musikterapi

    M1-uppsats, Karlstads universitet; Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anna-Karin Karlsson; [2009]
    Nyckelord :FMT-metoden; musikterapi; autism; utvecklingsstörning; interaktion; samspel; skola; träningsskola;

    Sammanfattning : Examensarbetet visar vad jag under min praktik som Funktionsinriktad musikterapeut har uppmärksammat för utveckling av interaktion hos två elever. Dessutom redovisas hur personalen runt dessa elever har upplevt elevernas utveckling av interaktion och kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Därför spelar jag : Motivatonens betydelse i en utvecklingsprocess med FMT-metoden

    M1-uppsats, Karlstads universitet; Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Linnéa Rydén; [2009]
    Nyckelord :FMT-metoden; musikterapi; motivation; rörelse; utveckling; glädje; kontakt; samverkan; epilepsi; cerebral pares; autism;

    Sammanfattning : Musikterapi har funnits genom hela vår historia. I detta arbete presenteras den Funktionsinriktade musikterapin, FMT, och mitt praktikarbete med två adepter (de som får terapi) under min utbildning till FMT-terapeut vid Musikhögskolan Ingesund. Syftet är att belysa FMT-metoden och den positiva kraft som metoden har. LÄS MER