Sökning: "avkodning och ordförråd."

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden avkodning och ordförråd..

  1. 1. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sara Eneroth; [2023]
    Nyckelord :Expressive vocabulary; phonological ability; decoding; nonwords; visual word recognition; Expressivt ordförråd; fonologisk förmåga; avkodning; nonord; helordsläsning;

    Sammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar inte bara om att kunna läsa" : En studie om att stötta andraspråkselevers läsutveckling i helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Prim; Klaudia Borsukiewicz; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; avkodning; helklassundervisning; läsförståelse; läsutveckling; ordförråd; stöttning; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka och synliggöra lärares upplevelser av att stötta läsutveckling hos andraspråkselever i helklassundervisning. För att ytterligare fördjupa förståelsen för lärares upplevelser av att undervisa andraspråkselever har vi intresserat oss för vilka framgångsfaktorer och behov lärare ser i den egna verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Hur speciallärare kan främja ordförrådsutvecklingen hos elever i årskurs F–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mia Elvhage; Mia Björkström; [2023]
    Nyckelord :logopeder; ordförråd; ordförrådsutveckling; speciallärarens roll; the simple view of reading;

    Sammanfattning : Enligt the simple view of reading består läsning av avkodning och språkförståelse och ordförrådet är en betydelsefull komponent i språkförståelsen. Ordförrådsundervisning är inte prioriterad i skolan trots att den har stor betydelse för elevers språk- och läsförståelse, vilket gjorde ämnet angeläget att undersöka. LÄS MER

  4. 4. Ordförrådets betydelse för läsningens olika delar : En litteraturstudie om hur betydelsefullt ordförråd är i elevens läsutveckling gällande elevens förmåga att skapa förståelse för den lästa texten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Straubhaar; Linnéa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Ordförråd; läsförståelse; avkodning; undervisning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Lärares påverkan på elevers läsförståelse i årskurs F-3 : En systematisk litteraturstudie om lärarens påverkan på elevernas läsförståelse i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Karmefors; Thea Aronsson; Erica Pantzar; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; klassrumsmiljö; strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study was to analyze how reading comprehension amongst students in grade F-3 can be affected by the teacher. In this study, the question was "how can teachers influence students' reading comprehension?". LÄS MER