Sökning: "avvikelsehantering projekt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden avvikelsehantering projekt.

  1. 1. Avvikelsehantering under produktionsskedet i byggprojekt : En studie kring hur avvikelsehantering ser ut och hur den kan effektiviseras med hjälp av BIM

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Emmelina Kull; Victoria Palmén; [2023]
    Nyckelord :BIM; transfer of experience; revision; build-up of knowledge; digression; deviation management; BIM; erfarenhetsåterföring; revideringar; kunskapsuppbyggnad; avvikelser; avvikelsehantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda hur ett stort byggföretag i norra Sverige hanterar eventuella fel som upptäcks på byggplatsen i produktionsskedet, och hur denna erfarenhetsåterföringsprocess kan effektiviseras. För att besvara studiens syfte ställdes följande frågeställningar upp:  Hur går en stor aktör i byggbranschen till väga när de upptäcker ett fel på byggplatsen som kräver en revidering av ritning/modell?  Hur kan en stor aktör i byggbranschen effektivisera sin erfarenhetsåterföringsprocess vid produktionsskedet för att förebygga att eventuella fel återkommer? Studien tar även upp tidigare forskning kring BIM, vad det är och hur det används, andra digitala hjälpmedel samt vad som innebär med erfarenhetsåterföring och ändrings-PM. LÄS MER

  2. 2. Lastning till leverans, vad kan gå fel? : En fallstudie av kvalitetsbristkostnader och leveranssäkerhet hos Martin & Servera Logistik i Umeå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Joel Törnblom Johansson; [2021]
    Nyckelord :Sex Sigma; DMAIC; Leveranssäkerhet; Kvalitetsbristkostnader; Processutveckling; Reklamation; Statistisk processtyrning SPS ; Tematisk analys; Avvikelsehantering; Processkartläggning; Transportprocess; Livsmedel; Distribution;

    Sammanfattning : För att kunna vara konkurrenskraftig är en hög leveranssäkerhet viktigt för många företag. Leveranssäkerhet är extra viktigt för logistikföretag därför att leverera i rätt tid och till rätt kvalitet utgör deras kärnverksamhet. LÄS MER

  3. 3. DIGITALA HJÄLPMEDEL : Avvikelsehantering och kvalitetssäkring med hjälp av Autodesk BIM 360 Field En studie riktad mot Skanska Sverige AB, Region Hus Stockholm Bostäder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tess Sköld; Richard Brettéus; [2019]
    Nyckelord :digitala hjälpmedel; byggnadsteknik; avvikelsehantering; BIM 360 Field;

    Sammanfattning : The purpose of the work was to analyze the existing deviation management process and how the process could be optimized using BIM 360 Field on behalf of Skanska Sverige AB. This is because the deviation management on several projects is not carried requirements at present, which is to use BIM 360 Field. LÄS MER

  4. 4. Informationsstyrning av materialhantering för intern tredjepartslogistik : - En fallstudie vid JM AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Malin Öster; [2018]
    Nyckelord :Intern tredjepartslogistik; materialhanteringsprocessen; processer; informationsflöde; flödeseffektivitet;

    Sammanfattning : Byggsektorn kännetecknas av låg produktivitet och höga produktionskostnader samtidigt som behovet att effektivisera byggandet är stort. Ett byggprojekts materialförsörjning är en komplex uppgift som är förenat med många potentiella problem som kan medföra lägre produktivitet. LÄS MER

  5. 5. Lean projektverksamhet : En fallstudie utförd hos Vattenfall Vattenkraft

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Julia de Bruin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lean kan leda till ökad konkurrenskraft och produktivitet och har därför blivit ett välkänt begrepp som återfinns i många organisationer. Lean kan definieras som en verksamhetsstrategi, bestående av värderingar, principer, metoder och verktyg, med syfte att kontinuerligt förbättra och utveckla verksamheten. LÄS MER