Sökning: "bänkbok"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet bänkbok.

  1. 1. Elever läser och grymtar : Den fria läsningens syfte och funktion i undervisningen i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Ohlander; [2023]
    Nyckelord :bänkbok; fri läsning; läsutveckling; mellanstadiet; tyst läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka mellanstadielärares syn på den fria läsningens funktion och syfte samt undersöka hur lärarna använder den fria läsningen i undervisningen. Genom att skicka ut enkäter till sju olika lärargrupper på Facebook och genomföra intervjuer med fem frivilliga lärare, samlades empirisk data in. LÄS MER

  2. 2. Den skönlitterära läsningen på lågstadiet : En kvantitativ studie om den skönlitterära läsningens utrymme och metoder i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Danielsson; Michaela Melchersson; [2022]
    Nyckelord :lågstadiet; läsningens plats; skola; skolläsning; skönlitteratur; undervisning; läsning skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur stor plats den skönlitterära läsningen får i enskilda F-3-lärares svenskundervisning på lågstadiet och vilka arbetssätt som tillämpas, det vill säga hur ofta det ges utrymme för läsning av skönlitteratur, samt vilka metoder som används i samband med den skönlitterära läsningen. Studienutgår från det sociokulturella perspektivet och ansatsen är kvantitativ. LÄS MER

  3. 3. Tyst, fri läsning ur ett lärarperspektiv : Är bänkboken en pusselbit för att finna läslusten?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Skåre; Marie Tall; [2021]
    Nyckelord :Passive readers; reading role model; silent reading; bench book; interest; Passiva läsare; läsande förebild; tyst läsning; bänkbok; intresse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 3 ser på bänkboken och dentysta, fria läsningen i klassrummet. Även deras syn på elevers möjlighet till attfinna sin läslust och kunna utveckla sin läsning undersöks. Resultatet som presenteras i studien bygger på kvalitativa intervjuer med 10 verksamma lärarefrån olika skolor. LÄS MER

  4. 4. När ni är klara kan ni ta upp bänkboken : Bänkboken ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Skåre; Marie Tall; [2020]
    Nyckelord :Free reading; reading motivation; silent reading; independent reading; reading environment; Bänkbok; läslust; tyst läsning; fritt bokval; läsmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 3 använder bänkboken, vilken plats den har i undervisningen och hur klassrumsmiljön upplevs vid läsningen. Resultatet som framkom bygger på kvalitativa intervjuer med 10 elever från två olika klasser. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattning av litteraturundervisning och läsning i skolan : En kvalitativ intervjustudie med elever i årsurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Erik Juberg; [2020]
    Nyckelord :litteraturundervisning; läsning i skolan; skönlitteratur; bänkbok;

    Sammanfattning : Undersökningen behandlar elever i årskurs 6 upplevelse och förståelse för läsning och litteraturundervisning i mellanstadiet samt vad som ligger bakom elevers val av läsning. För att uppfylla syftet med att beskriva dessa upplevelser utgår undersökningen från följande frågeställningar: Vad tycker elever om läsning och vad får de ut av den?; Hur upplever elever arbetssätt kring läsning? och Hur väljer elever ut läsning i skolan? Undersökningen utgår från en fenomenografisk ansats med ett socialkonstruktivistiskt teoretiskt ramverk. LÄS MER