Sökning: "bankers påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden bankers påverkan.

  1. 1. Reserveringar för kreditförluster under olika konjunkturlägen : dess påverkan på bankens aktieavkastning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Demy van Bremen; Zui Tao; [2024]
    Nyckelord :IFRS 9; kreditförlust; kreditrisk; lågkonjunktur; ekonomisk nedgång; Loan Loss Provisions; eventstudie; regressionsanalys med interaktionsmodell;

    Sammanfattning : Vi syftar med denna studie till fördjupa förståelsen för sambandet mellan redovisning av kreditförluster, konjunkturläge och aktieavkastning inom banksektorn genom att finna svar på följande frågeställning: “Hur påverkas bankers aktieavkastning av reserveringar för kreditförluster i relation till konjunkturläget?”  Marknadsreaktioner på kapitalmarknaden uppmätts genom att beräkna kumulativ avvikelse avkastning vid 4 olika eventfönster för publicering av kvartalsrapporter vid 18 olika tillfällen under ett tidsintervall från Q1:2019 till Q2:2023. Detta eftersom förändringar i reserveringar för kreditförluster först tillkännages till allmänheten i kvartalsrapporten. LÄS MER

  2. 2. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  3. 3. Medarbetares Attityd Till Transformerande Förändring : En kvalitativ studie inom banksektorn i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hampus Lund; [2023]
    Nyckelord :Transformerande; Förändringar; Medarbetare; Banker; Attityd; Sverige;

    Sammanfattning : Denna studie hade som avsikt att undersöka medarbetare inom svenska bankers attitydertill transformerande förändringar. Förändringar är alltid förekommande på marknadenoch för att kunna fortsätta verksamma så förblir det viktigt för organisationer att kunnaanpassa sig efter dessa förändringar. LÄS MER

  4. 4. Svenska Bankers Effektivitet : En studie om Swish påverkan på de svenska bankernas effektivitet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för nationalekonomi och statistik (NS)

    Författare :Erik Melin; Albert Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Malmquist Index; DEA; Swish; mobile pay; banks; efficiency; two-stage analysis; Malmquist Index; DEA; Swish; banker; effektivitet; tvåstegsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker sambandet mellan svenska bankers förändring i effektivitet samt produktivitet och det ökande användandet av betaltjänsten Swish. Det undersökta urvalet är elva svenska banker under perioden 2006-2021. LÄS MER

  5. 5. Bankers visuella externa kommunikation under ekonomiskt oroliga perioder : “Vi fokuserar på bolån så att du kan fokusera på livet”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Besterman; [2023]
    Nyckelord :Visual external communication; Bank; Crisis period; Crisis communication; Inflation; Mortgage; Brand; Interview; Visuell extern kommunikation; Bank; Krisperiod; Kriskommunikation; Inflation; Bolån; Varumärke; Intervju;

    Sammanfattning : Vi befinner oss just nu i mitten av 2023 som är en ekonomiskt orolig period på grund av kriget i Ukraina, corona-pandemi, energikris och inflation. Banker kan betraktas som en livsnödvändig samhällsinstitution som under denna period kan minska oron i samhället och samtidigt bygga ett starkt varumärke med hjälp av sin visuella externa kommunikation. LÄS MER