Sökning: "barn återberättande"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden barn återberättande.

  1. 1. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnéa Nilsson; Andela Celikovic; [2023]
    Nyckelord :Unilateral läpp- käk- och gomspalt; läsförmåga; fonologisk medvetenhet; lexikal variation; procent korrekta konsonanter; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER

  2. 2. Barnets röst i rätten - En analys av domstolars värderingar av barns utsagor i barnvåldtäktsmål i förhållande till rättspsykologi och rättssäkerhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Elin Ek; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; rättspsykologi; straffprocessrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In cases of child rape, evidentiary difficulties can arise as one person’s word often stands against another’s. The courts’ primary task in these situations is to assess the reliability of the child’s oral statement. LÄS MER

  3. 3. Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lova Dahl Barre; Hanna Forslund; [2021-02-12]
    Nyckelord :Återberättande; barn; flerspråkighet; språkstörning; Bussagan; NAP; Narrative retelling; children; multilingualism; Developmental language disorder; Bus story test; NAP;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöktes återberättande med Bussagan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning. Deltagarnas återberättande bedömdes med Bussagan och Narrative Assessment Profile (NAP). LÄS MER

  4. 4. Språkförskolans möjligheter : Språkförskolans metoder för arbetet med barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Patricia Karlsson; Mariha Åberg; [2020]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; didaktik; intervention; kommunikation; metoder; socialt samspel; språkförskola; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Språkförskolan är en verksamhet som arbetar genomgående med språkutveckling och är endast till för barn med språkstörning. Diagnosen språkstörning är tämligen vanlig men får trots det lite uppmärksamhet i den typiska förskolan. LÄS MER

  5. 5. Hur 5-åringar med läpp- käk- gomspalt presterar vid återberättande av Bussagan jämfört med barn utan spalt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Theresa Dahlström; Lovisa Olsson; [2018]
    Nyckelord :Läpp- käk- gomspalt LKG ; narrativ förmåga; Narrative Scoring Scheme NSS .; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte. Syftet med föreliggande studie var att undersöka den narrativa förmågan vid återberättande hos 5-åringar med unilateral läpp- käk-gomspalt (LKG) jämfört med jämnåriga utan spalt, samt att undersöka den narrativa bedömningsmatrisen Narrative Scoring Scheme (NSS) som kompletterande analysmetod av återberättartestet Bussagan. LÄS MER