Sökning: "barn i förskolan och sorg"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden barn i förskolan och sorg.

  1. 1. ”Det gäller att vara väldigt lyhörd”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Karin Erlandsson; Jessica Andersson Mutlu; [2023-10-21]
    Nyckelord :Förskollärare; barnskötare; förskola; uppfattningar; trauma typ 1; död; resiliens; barnperspektiv;

    Sammanfattning : I ”Läroplan för förskolan” (2018) framkommer det att barns välbefinnande och trygghet ska ligga till grund för den pedagogiska omsorgen som präglar förskolans verksamhet. Det framkommer däremot inte; varken i vår förskollärarutbildning eller i lagar samt styr- och policydokument, hur förskollärare och barnskötare ska förhålla sig till att möta barn i sorg som upplevt plötsliga traumatiska händelser som resulterar i dödsfall, exempelvis naturkatastrofer, sjukdomar och bilolyckor. LÄS MER

  2. 2. Sorg och kris i förskolan : hur förskollärare ser på sin egen och förskolans roll i krisarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Holm; [2023]
    Nyckelord :sorg; kris; förskola; förskolans roll; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Årligen drabbas barn av traumatiska händelser, detta är något som förskollärare behöver möta i verksamheten. Sorg kan utlösas på olika sätt, allt från en skilsmässa till ett dödsfall, antingen av familjemedlem, annan närstående alternativt ett husdjur. LÄS MER

  3. 3. "Det röda hjärtat har ett sår och såret bultar och ropar" : En kvalitativ studie om litteratur som verktyg för att leda svåra samtal om döden med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Neuhaus; [2023]
    Nyckelord :narratology; preschool children s literature; thematic analysis; young children and death; förskolebarns litteratur; narratologi; små barn och döden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur litteratur kan vara ett verktyg för utbildare under diskussioner om döden med barn i förskolan. Barn är nyfikna individer som ofta vill ha svar på existentiella frågor. LÄS MER

  4. 4. Det är barnens upplevelsersom guidar en : Förskollärares möte med barn i sorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lundmark; Lisa Vernersson; [2023]
    Nyckelord :Children; Preschool; Crisis management plan; Crisis situations; Preschool teacher; Grief and Crisis and grief boxes; Barn; Förskola; Handlingsplan; Krissituationer; Förskollärare; Sorg och kris- och sorglåda.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa ökad kunskap om förskollärares syn påförhållningssätt, strategier och utmaningar med att möta barn i sorg på förskolan. Studien undersökte hur handlingsplanen fungerade som vägledning för förskollärare i krissituationer. Studien grundade sig i kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. ”Hur ska de förstå mitt barn?” : En kvalitativ studie kring vårdnadshavares upplevelser av sitt barns inskolning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arlinda Zejnullahu; Sanna Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Essens; inskolning; livsvärld; pedagog; samverkan; trygghet; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Inskolning i förskolan utifrån pedagogers perspektiv synliggörs mer i forskning jämfört med vårdnadshavares. Denna studie kommer därför belysa vårdnadshavarnas perspektiv där känslor, tankar och upplevelser lyfts för att pedagoger ska kunna bemöta dessa förväntningar på bästa sätt. LÄS MER