Sökning: "barn matematik dela"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barn matematik dela.
1. Elevers förståelse för division : Med fokus på delningsdivision och innehållsdivision
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Division är det räknesätt som elever finner svårast av de fyra räknesätten. Division kan uppfattas på två olika sätt: delningsdivision och innehållsdivision. Delningsdivision handlar om att dela upp ett antal i ett antal lika stora delar. Innehållsdivision handlar istället om att se hur många gånger ett antal ryms i ett annat antal. LÄS MER
2. Ett moment där kunskapen utvecklas, eller inte? : En kvalitativ studie om matematiklärarnas syn på elevernas kunskapsutveckling inom matematik.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få ökad kunskap om hur lärare från årskurs 4–6 tänker kring arbetsformen grupparbete inom matematik. Detta genomförs med hjälp av en kvalitativ strukturerad intervjumetod med 4 matematiklärare. LÄS MER
3. "Ett två tre kakan är uppe" : Små barns matematik i förskolan
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bredare kompetens om hur små barn lär matematik i samspel med andra. De frågeställningar som arbetet har är följande: Vilka matematiskakunskaper använder små barn i samspel med andra? Vilken betydelse har omgivningen på barns matematikinlärning? Jag använde videoobservation som mätningsinstrument för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER
4. Stöd för inkludering av barn i behov av särskilt stöd : några förskollärares syn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka några förskollärares syn på sitt behov av stöd för att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Behövs det ytterligare stöd utanför de ramar som finns nu, och vilka fördelar och nackdelar finns med nuvarande stöd? Studien är kvalitativ och metoden som använts för att samla in materialet utgår från fokusgruppsintervjuer från tre olika förskolor. LÄS MER
5. Barns matematiska strategier. Problemlösning med bild som uttrycksmedel.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractStudiens övergripande syfte är att undersöka hur barns matematiska strategier kan se ut iförskolan. Det material som används är influerat av en tidigare studie som genomfördes förtjugo år sedan av Ahlberg (1994). LÄS MER