Sökning: "barn med intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden barn med intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 1. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars krav på autonoma bussar : med fokus på barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Andersson Ulrik; Linnéa Isaxon; Louise Vomhoff; [2023]
    Nyckelord :Autonomous buses; Intellectual disability; Parents’ attitude; Safety; Children’s mobility; Functional guidelines; Autonoma bussar; Intellektuell funktionsnedsättning; Föräldrars attityd; Trygghet; Barns mobilitet; Funktionsriktlinjer;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att undersöka hur autonoma bussar kan tillgängliggöras till barn med mild intellektuell funktionsnedsättning, med utgångspunkt i de autonoma bussar som idag rullar på Campus Valla vid Linköpings Universitet. Föräldrar agerar i detta fall grindvakter, då det är de som bestämmer huruvida de tillåter sina barn att åka med de självkörande bussarna eller inte. LÄS MER

  4. 4. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Egil Österlind; Axel Ingelsson Fredler; [2023]
    Nyckelord :Augmented Reality; Intellectual Disability; Autism; Development of social interactions; Adult individuals; Social isolation; Augmented Reality; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Utveckling av sociala interaktioner; Vuxna individer; Social Isolering;

    Sammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER

  5. 5. Det är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism och hur de upplever avlastande insatser via LSS i relation till deras eget liv.

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Elsa Plynning; [2023]
    Nyckelord :Disability; Intellectual disability; Autism; Caregiver; LSS; Contribution; Funktionsnedsättning; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Vårdnadshavare; LSS; Insatser;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige är det många människor med någon typ av funktionsnedsättning som varje år får insatser via LSS. År 2021 gick 6386 stycken insatser till barn mellan 0-12 år och 23362 stycken till barn och unga mellan 13-22 år. LÄS MER