Sökning: "barn museer"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barn museer.

  1. 1. Familjespår, uppdrag och jakter : Om hur museum skapar historiemedvetande i pedagogiskt material riktat till barn.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Leek; [2021]
    Nyckelord :Museum education; historical consciousness; discourse analysis; Museipedagogik; historiemedvetande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att bidra med kunskap om vilket historiemedvetande fyra historiska museer i Stockholm skapar i sina pedagogiska material riktat till barn. Utifrån en diskursanalys undersöktes materialet utifrån analysverktygen transitivitet och modalitet för att ringa in huruvida museerna lägger någon värdering i kunskapsinnehållet och vilket sanningsanspråk de tar. LÄS MER

  2. 2. Historiemedvetande i en femteklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Odénius; [2021]
    Nyckelord :Historiemedvetande; motivation; relevans; mellanstadiet; historieundervisning; elevers syn på historia;

    Sammanfattning : Textens syfte är få en bild av mellanstadieelevers historiemedvetande och huruvida de känner att historieämnet är relevant och motiverande för dem att lära sig. Detta undersöks genom att besvara frågorna; Vad och hur berättar mellanstadieelever om historia, både från undervisning i skolan och andra kontaktytor? Uppfattar eleverna att historiekunskaper kan användas i resonemang om då, nu och sen? På vilket eller vilka sätt? Upplever eleverna att historieundervisningen är relevant och motiverande och hur kan undervisningen utformas för att uppnå detta? Det är ett utbrett problem att historieundervisningen i skolan inte förmedlar vikten av historisk kunskap. LÄS MER

  3. 3. Det var en gång... : En undersökning om hur ett narrativ kan användas som en konstpedagogisk metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Allie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Art pedagogy; narrative; fantasy; role play; sociocultural perspective; Konstpedagogik; museipedagogik; narrativ; fantasi; rollek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur narrativ och äventyr kan användas som en konstpedagogisk metod. Syftet med ett studien är att hitta metoder för att tillgängliggöra, engagera och skapa intresse för konstupplevelser till barnfamiljer. LÄS MER

  4. 4. Principles of a Gamification Concept in a Museum Using AR for Enhancing the Engagement in Children

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hedvig Fahlstedt; [2020]
    Nyckelord :Augmented Reality; Gamification; Museum; Exhibition; Engagement; Visitor Engagement; Principles of Gamification; Mechanics; Dynamics; Emotions; Tekniska Museet; Gamified Experience;

    Sammanfattning : Museums are not only public repositories of culture, but also educational institutions striving to emotionally stimulate visitors with an explorative educational experience. However, it is stated knowledge that museums can be considered boring, especially by the younger visitors. LÄS MER

  5. 5. Designarkeologerna : Museipedagogik i rörelse när barn gestaltar tid,historia och museum.

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Ramberg; [2017]
    Nyckelord :Museipedagogik; museum; performativitet; estetiska lärprocesser; posthumanism; visuell kultur; bildpedagogik.;

    Sammanfattning : Detta masterprojekt handlar om barns gestaltningar av tid, historia, och museum i ett samarbete mellan Vasamuseet och Design Lab S. Med studien vill jag visa på museipedagogiska metoder som ger utrymme för barnens kunskaper och processer. LÄS MER