Sökning: "barn normer och värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden barn normer och värderingar.

  1. 1. Prinsessklänningar och riddarborgar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lodin; Lovisa Bergström; [2024-02-29]
    Nyckelord :Genus; Kön; Makt; Normer; Inflytande; Material; Miljö; Leksaker; Förskola;

    Sammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER

  2. 2. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  3. 3. Moral och normer utifrån barnens perspektiv : Ett arbete kring barns moraliska utveckling inom en förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Järlestrand; Sara Klein; [2024]
    Nyckelord :Children´s perspective; moral questioning; social interplay; conflict; communicative chain; Barnens perspektiv; moralfrågor; socialt samspel; konflikt; kommunikativ kedja;

    Sammanfattning : What is considered as right and wrong, and how to treat each other influences the daily life in the kindergarten. Consequently, this study aims to make moral values of children visible, which in fact also is what so called peer culture implies. LÄS MER

  4. 4. Man måste ju klä av sig naken för att se om någon är kille eller tjej : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda roll i barns konstruktion av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Wallton; Klara Andersson; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; värderingar; kön; makt; förskollärare; konstruktion; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares konstruktion av genus i förskolan utifrån sin roll som makthavare samt hur det beskrivs påverka mötet med barnen i praktiken. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet och en kvalitativ metod där fokusgruppsdiskussioner använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och utmaningar i den pedagogiska måltiden : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till måltidssituationen i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kiira Hursti; Emelie Stemansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; samspel; förskola; måltid;

    Sammanfattning : I den här studien har syftet varit att undersöka förskollärares uppfattningar angående den pedagogiska måltidens ändamål. För att undersöka syftet har vi använt oss av semistrukturerade kvalitativa intervjuer där vi har intervjuat totalt sex förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER