Sökning: "barn och matematik med volym"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barn och matematik med volym.

  1. 1. Spontana lärsituationer i förskolan : kopplat till matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Anderson Lagerqvist; Shpresa Bekteshi; [2021]
    Nyckelord :förskolan; matematik; samspel; scaffolding; spontana lärsituationer;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt och därför är det viktigt att som pedagog arbeta med matematik i förskolan då det utgör en stor del av barnets kunskapsutveckling. Det framkommer i litteratur att barnet inte alltid uppmärksammar det matematiska i de spontana lärsituationerna och därför måste pedagogen vägleda barnet till ett matematiskt innehåll. LÄS MER

  2. 2. Matematik på ett lekfullt sätt : En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Barbra Aparo; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; lek; matematik; matematiska aktiviteter; variationsteori; barn; förskola;

    Sammanfattning : Abstract        Swedish title;               Matematik på ett lekfullt sätt  – En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan.   English title;                            Mathematics in a fun and playful way. LÄS MER

  3. 3. Matematik är mycket mer än siffror och tal : Förskollärarna om matematisk begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ines Hrkic; Camilla Thörn; [2012]
    Nyckelord :matematik; matematisk begreppsbildning; uppfattning; synliggörande; förskolan; förskollärare; utvecklingsteori;

    Sammanfattning : BakgrundUnder denna del av uppsatsen kommer vi att redogöra för studier som ligger till grund för vår undersökning och som är adekvat för vårt syfte. I vardagen finns det många bra tillfällen att ta till vara på matematik som till exempel dukning, samling och genom leken med mera. LÄS MER

  4. 4. "Vardagsmatematik : hur synliggörs den?" En studie om barns matematiska begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Jannike Landegren; Josefine Olofsson; [2011]
    Nyckelord :stimulera; förskola; kvalitativ metod; matematisk begreppsbildning; utvecklingspedagogik; vardagsmatematik;

    Sammanfattning : BakgrundMatematik är något som finns omkring oss hela tiden. Förskolans läroplan har under år 2010 blivit reviderad och blivit mer tydlig i vad både förskollärare och förskolans arbetslag skall sträva efter för att utveckla barnen inom matematisk begreppsbildning. LÄS MER

  5. 5. Matematik i en barnbok

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Pettersson; Lise-Lott Martinsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematisktperspektiv i bild och text för barn i åldern 3­6 år, samt att redogöra för hur man som pedagogkan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik iförskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också föratt matematik är ett av grundskolans kärnämne. LÄS MER