Sökning: "barn undersöka närmiljö skola"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden barn undersöka närmiljö skola.
1. De ska tycka naturen är kul - en kvalitativ studie om lärares naturundervisning i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Varje barn har rätt att lära sig om sin omgivning och närmiljö. Undervisning om naturen måste börja redan i förskoleklass, men denna sortens undervisning kan se väldigt olika ut beroende på skola och kommun. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskoleklass undervisar om naturen. LÄS MER
2. Undervisning för hållbar utveckling i skolan : En kvalitativ studie om lärarens tal om platsens betydelse för undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka hur skolans geografiska läge syns i lärarnas tal om undervisning för hållbar utveckling för barn i de tidiga åren. För att ta reda på detta har jag valt att intervjua lärare på en skola i glesbygd, en liten ort, och en skola i tätort, en stor ort. LÄS MER
3. Den materialistiska styrningen i förskola, skola och samhälle
C-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka barns konsumtion. Vad kommer barnens inställning till konsumtion från? Kandet bero på: media, den kulturella miljön, den hegemoniska praxisen eller de styrande socioekonomiskaförutsättningarna i barnens närmiljö?Vi vill vidare koppla detta till hur barn upplever sin status i samband med sina ägodelar och titta på vad deraskonsumtion får för konsekvenser, både ur perspektivet värdegrund och hållbar utveckling. LÄS MER
4. Uppväxtmiljö och hälsa : En undersökning om hälsoskillnader mellan barn i innerstaden och förorten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka om det finns fysiska hälsoskillnader mellan barn som bor i innerstaden jämfört med barn som bor i förorten. Frågeställningarna lyder: Vilka skillnader finns i fysisk aktivitetsgrad mellan barn som bor i innerstaden och barn som bor i förorten, och vilka medicinska hälsoskillnader finns mellan barn som bor i innerstaden och barn som bor i förort. LÄS MER