Sökning: "barn utvecklingspsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden barn utvecklingspsykologi.

  1. 1. En idrott för alla : Delaktighet och inkludering för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Susanna Grimaldi; [2024]
    Nyckelord :ADHD; autism; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; psykologi; system teori; barn; specialpedagogik; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Barn med NPF har en ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa. Det har visat sig att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och främjar social- och kognitiv utveckling. Forskning på området har dessvärre visat att barn med NPF slutar idrotta före tonåren i större utsträckning än neurotypiska barn. LÄS MER

  2. 2. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  3. 3. Konst för alla? : Om bildkonst för olika utvecklingsmässiga eller kognitiva förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Elisabet Stensdotter; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if and how people with different cognitive and developmental conditions than a neurotypical adult can experience visual art. I examine this question based on the case study of neurotypical children aged 0–2 years. The questions I ask are: 1. LÄS MER

  4. 4. Coronabarnen : En studie om sex pedagogers upplevelse om barns sociala lekkompetens och lek – före och under coronapandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Näslund; [2022]
    Nyckelord :lek; social kompetens; pedagoger; coronapandemi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ett urval av pedagogers olika upplevelse om huruvida restriktionerna och förhållningsreglerna i samband med coronapandemin har påverkat förskolebarns sociala lekkompetens och deras lek i förhållande till hur det var innan coronapandemin, samt om pedagoger upplever att betydelsen av deras roll har förändrats sedan innan pandemin. Relationell pedagogik samt utvecklingspsykologi används som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  5. 5. ”Ja, man kan skylla på dem för det händer så mycket runt dem ändå” : En studie om hur förskollärare bemöter barn som utför kränkande handlingar i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zena Assali; Marija Vujkovic; [2021]
    Nyckelord :Developmental psychology; pre-school; socio-economic background; sociocultural perspective; aggressive behaviour; phenomenology; Utvecklingspsykologi; förskoleklass; socioekonomisk bakgrund; sociokulturellt perspektiv; aggressivitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers face children who they perceive as children with behavioral problems and how they act in the daily work to prevent and counter violations. The study aims to observe how preschool teachers deal with children who they experience as having behavioral problems in the form of aggression. LÄS MER