Sökning: "barnböckers betydelse"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden barnböckers betydelse.

  1. 1. Maktens identitet -En intersektionell textanalys av barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erika Björk; Petra Mossfeldt; [2015]
    Nyckelord :Barnböcker; Genus; Hermeneutik; Identitet; Intersektionalitet; Narrativanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka pedagogers medvetenhet kring barnböckers betydelse för barns identitetsskapande. 10 av de 20 mest lånade böckerna av förskolor och skolor på Malmös stadsområdesbibliotek har legat till grund för textanalyserna. Analyserna har gjorts ur ett intersektionellt perspektiv med fokus på etnicitet och genus. LÄS MER

  2. 2. ”Ska jag kniva dig med laserkniven!” skriker Anton : En studie om barnböckers förändring ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Jonsson; Linnea Grefve; [2015]
    Nyckelord :Kön; normer; könsstereotyper; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en djupare kunskap om hur barn har framställts som könade subjekt i bilderböcker över tid. Vidare har vårt syfte varit att belysa vad vuxna aktörer med stark relation till barnlitteratur menar att detta kan ha för betydelse i förskolan. LÄS MER