Sökning: "barnens skyldigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden barnens skyldigheter.

  1. 1. Irakiska föräldrars upplevelse av att uppfostra sina barn i Sverige

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

    Författare :Sandy Oner; Sammar Frenso; [2022]
    Nyckelord :parenting style; new culture; refugee parents; bilingual children;

    Sammanfattning : Det finns många små barn vars föräldrar ursprungligen kommer från andra kulturer, och de har uppfostrats annorlunda än den nya kulturen. De flesta tidigare forskningarna visa att utländska föräldrar står inför flera utmaningar i uppfostrans process som att behålla sin identitet, modersmål och normer. LÄS MER

  2. 2. Yngre barns lekar i förskolan : Inkludering och exkludering i förskolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Elin Larsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; styrdokument; läroplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Förskolan styrs av specifika styrdokument, däribland läroplanen för förskolan (lpfö98). Läroplanen lyfter bl.a fram värdegrunden som uttrycker de etiska förhållningssätt som är en viktig del av verksamheten. Den belyser begrepp som rättvisa, jämställdhet, rättigheter, omsorg och hänsyn till andra människor. LÄS MER

  3. 3. ”Nej men asså, det är ju bara så viktigt” : en studie om några förskollärares reflektioner kring dokumentation och kvalitetsarbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louice Johansson; Frida Kantojärvi; [2017]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete; förskollärare; förskola; intra-aktiv pedagogik; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2016) presenteras det i kapitlet “Uppföljning, utvärdering och utveckling” de skyldigheter förskolan och förskolans personal har för att systematiskt kartlägga och följa upp barnens utveckling och lärande. Under vår tid på förskollärarutbildningen har vi under bland annat verksamhetsförlagd utbildning observerat osäkerhet kring områdena dokumentation och kvalitetsarbete hos pedagogerna i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Migrationsverket vill veta vem du är och var du kommer ifrån! : En systemisk-funktionell analys av en tysk och en svensk informationsbroschyr för flyktingbarn

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Pfister; [2016]
    Nyckelord :Textforschung; systemisch-funktionale Grammatik SFG ; kontrastive Linguistik; Soziosemiotik; unbegleitete minderjährige Flüchtlinge; Migrationsverket; Bundesfachverband unbegleitete minderjährige Flüchtlinge e.V. BumF ; Sachprosa; Informationsbroschüren; textforskning; systemisk-funktionell grammatik SFG ; kontrastiv lingvistik; sociosemiotik; ensamkommande flyktingbarn; Migrationsverket; Bundesfachverband unbegleitete minderjährige Flüchtlinge e.V. BumF ; sakprosa; informationsbroschyrer;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras två informationsbroschyrer för ensamkommande flyktingbarn, en svensk och en tysk. Syftet är att ta reda på hur sändarna beskriver de asylsökande, och om det finns skillnader i hur de olika länderna tilltalar flyktingbarnen. LÄS MER

  5. 5. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Nybro; [2016]
    Nyckelord :Preschool; interaction; play; rights; peer culture; ethics; standards; practical knowledge; Förskola; interaktion; lek; rättigheter; kamratkultur; etik; normer; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER