Sökning: "barnets personlighetsutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barnets personlighetsutveckling.
1. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER
2. Delad glädje är dubbel glädje, eller? – Om barnets rätt till privatliv i förhållande till föräldrarnas bestämmanderätt då barnet exponeras på föräldrarnas sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : När föräldrar väljer att dela information om sina barn på sociala medier aktualiseras barnens rätt till privatliv. Att barn har en sådan rätt följer av 6 kap. LÄS MER
3. Relationers betydelse för anknytningsstil : Intervjuer med tio unga kvinnor
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Anknytning kallas de känslomässiga band som utvecklas mellan människor. Hur anknytningen gestaltar sig mellan barnet och barnets föräldrar har betydelse för individens hälso- och psykopatologiska personlighetsutveckling och fungerande. Forskningen har identifierat olika anknytningsstilar. LÄS MER
4. Redskap som redskap En undersökning av redskapsgymnastikens stimulans på sensomotorisk utveckling
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : InledningMänniskans motoriska utveckling är en livslång process som börjar i fosterstadiet och pågår livet ut. Kroppen ärbyggd för rörelse. Vävnader och olika funktioner anpassar sig till de krav som ställts på dem. Fysisk aktivitet ärav stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER
5. Social kompetens i förskola och skola : Pedagogens och samspelets betydelse
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att lyfta fram den vuxnes betydelse för barns utveckling av social kompetens med fokus på pedagogen. I litteraturbearbetningen belyses den nya barnsynen av Stern och Bowlby´s anknytningsteori. Vidare beskrivs vikten av pedagogens bemötande och förhållningssätt. Föräldrar och lekens betydelse framkommer. LÄS MER