Sökning: "barngruppen en resurs i sig"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barngruppen en resurs i sig.

  1. 1. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Child health; Discrimination; Inclusive education; Professional vision; Stigmatization; Barnhälsa; Diskriminering; Inkludering; Professionell blick; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta språkutvecklande i heterogent språkliga barngrupper. : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustafsson Kristina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att söka förståelse för förskollärares reflektioner och strategier kring språkutveckling i heterogent språkliga bargrupper. I forskning framhävs vikten av att det finns en positiv inställning och attityd till flerspråkighet i samhället och att barn får använda sig av sina olika språk som resurs i förskolans aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Inkludering till varje pris : En intervjustudie om ekonomi eller barnens bästa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Cecilia Åström Ekner; [2019]
    Nyckelord :Inclusive internships; collective learning; special needs; financial conditions; equivalent education; Inkluderande praktik; kollektivt lärande; särskilda behov; ekonomiska förutsättningar; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Denna studies huvudsakliga syfte är att belysa hur kollektivet (i detta fall barngruppen och arbetslaget i en förskola) kan fungera som resurs för att främja lärande och utveckling hos barn i behov av särskilt stöd. Aktuell frågeställning bygger på hur ett inkluderande arbetssätt i praktiken kan se ut för barn i behov av särskilt stöd och ställs mot bakgrunden av sparkrav och nedskärningar som slår mot förskolan på många olika håll i landet och det inflytande det har på förskolans resurser. LÄS MER

  4. 4. Förskola i behov av särskilt stöd? En fenomenografisk studie om barn och särskilt stöd

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Björkenstam; [2017]
    Nyckelord :formuleringsarena; förskola i behov av särskilt stöd; realiseringsarena; resurs; tilläggsbelopp; utvecklingsekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien avser att öka kunskapen om de uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd som finns bland chefer och personal på förskolor, för att skapa förutsättningar för ett förebyggande arbete. Studien gör också en ansats att diskutera de resurser som kommu-nen kan erbjuda barn i behov av särskilt stöd och hur de kan användas. LÄS MER

  5. 5. Teknik i förskolan : En studie om barns utforskande av teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Leking Nyström; Elin Örtenvik; [2017]
    Nyckelord :Barns perspektiv; barns utforskande; fenomenografi; konstruktion; teknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn i förskolan närmar sig teknik och hur deras utforskande kommer till uttryck. Undersökningen grundar sig på en kvalitativ studie där barnen genom att först få lyssna till en saga därefter konstruera fritt utifrån temat rymden i en teknikinriktad aktivitet. LÄS MER