Sökning: "barnkultur"
Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade ordet barnkultur.
11. “Jag tycker inte det är roligt att dom säger mjau” : En studie om inkludering, exkludering och förskollärarnas agerande i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (2018) beskrivs leken som grundläggande för barns lärande, utveckling och välbefinnande. Däremot uttrycks det inte i läroplanen hur begreppen inkludering och exkludering bör kopplas till barns lek samt hur detta kan prägla såväl barngruppen som leken. LÄS MER
12. I spelens värld : En kvalitativ studie kring elevers kulturskapande aktiviteter utifrån digitala spel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Denna studie undersöker elevers kulturskapande kring digitala spel och vad det är med spel som tilltalar dem. Studien baseras på en kvalitativ semistrukturerad intervju gjord tillsammans med 9 elever i åldern 6-9 år. Intervjuerna skedde både i par och enskilt och alla intervjuer skedde på en och samma skola. LÄS MER
13. Gangsterrap som barnkultur : En poststrukturalistisk diskursanalys av de subjektpositioner som unga människor antar inom svensk gangsterrap
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : The main intention with this study has been to analyze which social identities and versions of the world young people construct within Swedish gangster rap and how to see this from a child cultural perspective. In addition, my goal was to analyze what functions the rappers and their songs assume in relation to their young audience. LÄS MER
14. Bildskapande utifrån barns perspektiv : Vilket lärande synliggörs i barns bildskapande?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns lärande i bildskapande aktiviteter genom samspel och kommunikation. Följande frågeställningar avser att lyfta fram syftet: Vad lär sig barn i bildskapande aktiviteter genom kommunikation och samspel? Vad kännetecknar barns lärande i bildskapande aktiviteter? Utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet, där handlingen sker mellan barnen i interaktioner, både verbal och icke verbal interaktion. LÄS MER
15. Fina prinsessor är inte tjocka! : - en analys av kroppsideal i Disneyfilmer
M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Eftersom The Walt Disney Company är en stor producent av barnkultur kan det vara av intresse att analysera hur detta filmbolag framställer karaktärernas kroppar i sina filmer. Detta för att få en insyn i vilka olika kroppsideal som barn möter. LÄS MER