Sökning: "barns ansvarstagande"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden barns ansvarstagande.
1. Stödmaterial avsett för undervisning om hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ innehållsanalys av stödmaterial som syftar till att främja barns handlingskompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Teaching can be perceived as a complex concept, as can sustainable development and what these concepts mean for preschool activities. Therefore, support materials for teaching sustainable development are likely to be used by preschool staff. LÄS MER
2. Att leva med en förälder med psykisk sjukdom : En litteraturöversikt
Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Psykiatriska sjukdomar och tillstånd påverkar miljontals människor världen över och flera av de drabbade är föräldrar. Många föräldrar drabbade av psykisk sjukdom kan ta hand om ett barn, medan andra kan göra situationen värre för barnet. LÄS MER
3. Medför den fria leken fria val? : -En diskursanalys om förskollärarnas tal om barns fria lek i förskolan samt hur de positionerar sig i förhållande till den.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Den fria leken förekommer i barnens vardag hela tiden både i hemmen och i förskolans olika miljöer. Den fria leken finns alltid där men får möjligen inte lika stort utrymme för reflektion kring vad den faktiskt innebär och hur betydelsefull den kan vara. LÄS MER
4. Djurassisterade aktiviteter i naturen för barn och ungdomar med psykisk ohälsa : en kvalitativ intervjustudie om vårdnadshavares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar är ett stort folkhälsoproblem. Tidigare forskning visar hälsofrämjande effekter för människan vid samspel med djur och vid naturvistelse. LÄS MER
5. “Vad är meningen med det här?” : En kvalitativ studie kring hur förskollärare beskriver praktiska färdigheter i förskolan
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares uppfattningar kring barns praktiska färdigheter i utbildningen samt hur de skapar förutsättningar och möjligheter till barns lärande inom praktiska färdigheter. Våra frågeställningar är: Hur beskriver förskollärare praktisk färdighet i förskolan? Hur skapar förskollärare förutsättningar och möjligheter för barns utvecklande av praktiska färdigheter?Studiens metod är kvalitativ och utgår från en fenomenografisk ansats, där den empiriska datan inhämtades genom semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER