Sökning: "barns lärande pramling"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden barns lärande pramling.

  1. 1. Miljö och klimatundervisning på fritidshemmet : att ta tillvara på barns perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Pierre Vincensini; [2023]
    Nyckelord :miljöundervisning; klimatförändringar; klimatkrisen; fritidshem; barns perspektiv; barnperspektiv; interkulturalitet; transformativt lärande;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöks miljöundervisning och speciellt klimatundervisning för elever på fritidshemmet. Fokus ligger på frågan om barns perspektiv på och i denna undervisning och på hur fritidshemsläraren kan ge tillräckligt stort utrymme till det. LÄS MER

  2. 2. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. "Allt du gör inne, kan du göra ute" : En intervjustudie om förskollärares syn på undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Terese Svensson; Liselotte Bertilsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utomhus; utomhusvistelse; utvecklingspedagogisk teori; lärandets objekt; lärandets akt; barnperspektiv; barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares syn på undervisning utomhus, med särskilt fokus på vad barn lär och hur undervisningen bedrivs. Studiens syfte har konkretiserats till två forskningsfrågor som lyder: ”Hur motiverar förskollärare undervisning utomhus i förhållande till barns lärande och utveckling?” och ”Hur använder förskollärare utomhusmiljön för att bedriva undervisning utomhus?”. LÄS MER

  4. 4. ”Det viktigaste är att det ska vara lustfyllt” : En studie om nio förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar barns lärande kan få i relation till lek i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andrea Näslund; Matilda Runeke; [2021]
    Nyckelord :Lek; lärande; förutsättningar; förskollärare; fri lek; lek som pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att beskriva och skapa en fördjupad förståelse för förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar barns lärande får i relation till leken i förskolans verksamhet. Det här är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer (Bryman, 2018) använts för insamling av datamaterial. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om pedagogens deltagande roller - som hinder och möjlighet i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Ahrencrantz; Maria Staaf; [2021]
    Nyckelord :Free play; power; responsibility; child vision; teaching; professional competence; experience; the competent child; play; development; the role of the educator in preschool.; Fri lek; makt; ansvar; barnsyn; lärande; yrkeskompetens; erfarenheter; det kompetenta barnet; lek; utveckling; pedagogens roll i förskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the view of educators on their participation in free play in preschool. Free play is a typical activity for preschool. Engdahl & Ärlemalm-Hagsér (2015) highlight Fröbel as creator of the concept of free play. LÄS MER