Sökning: "barns motoriska reflexer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barns motoriska reflexer.

  1. 1. Rörelse och motorik i förskola och förskoleklass : Förskollärares medvetenhet och kunskap kring motorisk träning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annika Johansson; Katarina Gozzi; [2012]
    Nyckelord :motorik; inlärning; rörelse; primitiva reflexer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på om förskollärare i förskola och förskoleklass arbetar medvetet med motorik och rörelse för att främja barns inlärning och utveckling. Det finns forskning som visar att barn idag är mer stillasittande än förut och att det hämmar deras motoriska utveckling och koncentrationsförmåga. LÄS MER

  2. 2. MTI - En metod för att främja koncentrationsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Reardon; [2008]
    Nyckelord :MTI; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Vad är MTI? Hur påverkar motoriska rörelser koncentrationsförmågan hos barn?”Sitter du nu och dagdrömmer igen? Spring inte omkring! Sitt still och lyssna på vad jag säger.” Detta fenomen kan tyckas vara ett normalt beteende för barn i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. MTI - En metod för att främja koncentrationsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Reardon; [2008]
    Nyckelord :MTI; koncentrationssvårigheter; koncentrationsförmåga; Kvalitativ; Pedagoger;

    Sammanfattning : Vad är MTI? Hur påverkar motoriska rörelser koncentrationsförmågan hos barn?”Sitter du nu och dagdrömmer igen? Spring inte omkring! Sitt still och lyssna på vad jag säger.” Detta fenomen kan tyckas vara ett normalt beteende för barn i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Barns motoriska reflexer : vilken kunskap behövs hos förskollärare enligt en sensomotorisk reflexpedagog, en idrottslärare och tre specialpedagoger?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Gustav Bärgaskörd; [2008]
    Nyckelord :förskola; förskollärares kunskap; motorik; motoriska reflexer;

    Sammanfattning :   Syftet med studien är att göra tydligt vilken kunskap förskollärare behöver om motoriska  reflexer i sitt arbete med barn samt ge en bild av verkligheten ute på fältet, vilken kunskap om reflexer finns hos förskollärare? I studien har fem intervjuer genomförts samt en rikstäckande enkätundersökning riktad till 400 förskollärare. Resultatet visar att förskollärare behöver en grundläggande kunskap om reflexer för att kunna observera, förstå och vidta alt. LÄS MER

  5. 5. Varför måste barn leka? En observationsstudie om barns spontana lek under raster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Berggren; [2002]
    Nyckelord :Education; utveckling; motorik; social kompetens; reflexer; perception; observationer och lek; Pedagogik;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om barns motoriska och sociala utveckling och hur leken påverkar och är en förutsättning för att barnen ska utvecklas inom dessa områden. I arbetet har en observation av barns lek under raster utförts. Observationerna är genom förda på en skola i södra Sverige, i en 1:a klass. . LÄS MER