Sökning: "barns språkutveckling genom drama"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barns språkutveckling genom drama.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barns språkutveckling genompedagogiskt drama : En kvalitativ studie med sex verksamma förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rita Ahl; Aldwin Dalit; [2022]
    Nyckelord :Andraspråk; drama; modersmål; kommunikation; förskollärare;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur pedagoger i två förskolor använder pedagogisk dramalek i språkutbildning av barn med svenska som andraspråk. Vi har intervjuat sex förskollärare om hur de arbetar, vilka metoder de använder samt hur de reflekterar över sin planering och övriga didaktiska frågor runt undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling genom estetiska uttrycksformer: : En intervjustudie om förskollärares strategier och hinder i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Tsega Kidane; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; estetiska uttrycksformer; förskola; ramfaktorer.;

    Sammanfattning : sammanfattning Syftet med denna studie var att via kvalitativa intervjuer med fem förskollärare undersöka hur förskolläraren arbetar med bild, drama och musik för att främja barns språkutveckling. Dessutom framkom det som begränsar och möjliggör förskollärarnas strategier i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Högläsning av barnlitteratur kombinerat med estetiska lärprocesser i språkutvecklande syfte : Förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Frida Dahl; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare påstår sig kombinera högläsning med estetiska lärprocesser för att stimulera barns språkliga utveckling. Studiens empiri baseras på en kvalitativ studie som skett genom telefonintervjuer med fem förskollärare utifrån en semistrukturerad intervjuform vilket möjliggjort att följdfrågor har kunnat ställas. LÄS MER

  5. 5. Högläs skönlitteratur för att lära med hela kroppen : En aktionsforskningsstudie om att bearbeta högläsning genom drama i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Klara Rundgren; Elin Svensson; [2015]
    Nyckelord :Aktionsforskning; bearbetning; drama; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Att inneha ett rikt språk är betydelsefullt för attleva och verka i dagens samhälle som omges av text och samtal. Barns läsförmågaoch intresse för litteratur har senaste decenniet försämrats. Därför är det avstor vikt att lärare applicerar högläsning i undervisningen och bearbetar denpå ett varierat sätt, exempelvis genom drama. LÄS MER