Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares resonemang att leda undervisning utifrån barns olika behov av lednings, stimulans eller särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vivi-Ann Hellberg; Maria Henriksson; [2020-03-27]
    Nyckelord :undervisning; förskola; barnsyn; förhållningssätt; barn i behov av stöd; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur 8 förskollärare fördelade på olika förskolor resonerar och utformar sin undervisning så att alla barn utvecklas och lär utifrån sina intressen och behov, främst för barn som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd. Studien utgår från en fenomenologisk ansats och första ordningens perspektiv, eftersom vi är intresserade av att få fatt i förskollärarnas erfarenheter och upplevelser av att skapa undervisning för alla barn, utifrån deras olika intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. DYnamisk Motorisk TAlbedömning (DYMTA) – en referensstudie : Åldersgrupperna 4:0–4:11 år och 7:0–8:11 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Louise Lundvall; Linda Smetana; [2015]
    Nyckelord :DYMTA; dynamisk motorisk talbedömning; verbal dyspraxi; talmotorik; talmotorisk utveckling; språk; fonologi; referensstudie;

    Sammanfattning : Dynamisk motorisk talbedömning (DYMTA) är ett nyutvecklat test för diagnosticering av verbal dyspraxi. Verbal dyspraxi är termen för barn som har en nedsättning i förmågan att viljemässigt programmera motoriken vid talproduktion. LÄS MER

  3. 3. Femåringar berättar på svenska och engelska : Referensdata och jämförelse med 6- och 7-åringar

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Sara Arnoldsson; Bente Aronsson; [2013]
    Nyckelord :bilingualism; children; narratives; narrative development; story grammar; Swedish; English; MAIN; COST Action; flerspråkighet; barn; narrativer; narrativ utveckling; story grammar; svenska; engelska; MAIN; COST Action;

    Sammanfattning : År 2009 startades det europeiska forskningsprojektet COST Action IS0804 med syfte att få mer kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling och utveckla bedömningsmaterial anpassade för flerspråkiga barn. Inom COST Action fokuserar arbetsgruppen Narrative and discourse på berättelser (narrativer) som ett sätt att bedöma språk hos barn. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av förståelse för empatiska reaktioners relationella innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Birgitta Hanson; Susana Persson; [2012]
    Nyckelord :Empati; emotionell kommunikation; socialt perspektivtagande; social kompetens; utveckling; barn; adolescens; Social Sciences;

    Sammanfattning : This cross-sectional study explored children’s understanding of empathic reactions relational meaning and if this understanding increases with age. It also explored an association between this ability and ability for social perspective taking. LÄS MER

  5. 5. En longitudinell studie av kognitiva och språkliga förmågor hos barn med cochleaimplantat : fokus på fonologiska förmågor, arbetsminne, läsförmåga och receptivt lexikon

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Katri Lepikkö; Sara Lundqvist; [2008]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; utveckling; fonologiska förmågor; arbetsminne; läsförmåga; receptivt lexikon; barn;

    Sammanfattning :   Cochleaimplantat (CI) är ett hörseltekniskt hjälpmedel som under de senaste 20 åren givit personer med grav hörselnedsättning/dövhet möjligheten att uppfatta ljud och utveckla talkommunikation. De språk- och talfärdigheter som personer med CI tillägnar sig uppvisar dock stora individuella variationer. LÄS MER