Sökning: "barns-uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 162 uppsatser innehållade ordet barns-uppfattningar.

  1. 1. Ska det kallas fri lek? : En fenomenografisk studie om förskollärares och barns uppfattningar om fri lek i förskolans inomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Amneteg; Julia Hultberg; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Free play; Influence; Demokrati; Fri lek; Inflytande;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of our study is to describe preschool teachers and children’s experience of influence in free play in the preschool indoor environment.  In our study, we have used semi-structured questions with a flexible interview guide that gives space to develop the answers. LÄS MER

  2. 2. Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alva Eriksson; Linda Eriksson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Skogen; fritidshem; utomhuslek; barns perspektiv; platser;

    Sammanfattning : På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. LÄS MER

  3. 3. De yngsta barnens föreställningar om vatten : Ett till tre-åringars tankar kring vattnets fasövergångar under ett experiment på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Avan Hasso; [2023]
    Nyckelord :Children s perceptions; Experiments; Phase transitions; Preschool; Water.; Barns uppfattningar; Experiment; Fasövergångar; Förskola; Vatten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att engagera barn mellan 1-3 år i ett experiment gällande vattnets olika faser och utvärdera hur de kan uttrycka sin förståelse om detta. Experimentet utfördes under två separata tillfällen där barnen intervjuades och fick rita teckningar båda gångerna. LÄS MER

  4. 4. "Barns uppfattningar och värderingar krockar många gånger" : En intervjustudie om förskollärares arbete med konflikthantering relaterat till kulturella skillnader och likheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emilia Berg; Emilia Norell; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikthantering; kulturella skillnader och likheter; mångkulturella uppdraget.;

    Sammanfattning : Sverige kan idag ses som ett mångkulturellt samhälle, där svenska förskolor kan uppfattas som att de har mångkulturella barngrupper, eftersom barn inte alltför sällan har olika etniska, kulturella och religiösa bakgrunder. Barn får i och med det tidigt ta del av en kulturell mötesplats och kulturell mångfald. LÄS MER

  5. 5. “JAG VILL JOBBA MED ALLTING” : Barns uppfattningar om digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Edström; Linnea Gradin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Digitala verktyg; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande styrdokument för förskolan ska barnen få utveckla adekvat digital kompetens samt ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Av orsaken att förskolan många gånger är barnens andra hem fokuserar detta examensarbete på barns perspektiv. LÄS MER